عنوان |
بررسی آموزش الکترونیکی و مدل های پذیرش تکنولوژی اطلاعات |
سال تهیه : 1403 | تعداد صفحه : 60 |
فرمت فایل : docx | نوع فایل : word قابل ویرایش |
کیفیت : طلایی | مناسب : دانشجویان |
آموزش الکترونیکی یا e-learning، روشی نوین و در حال گسترش در آموزش است که از فناوریهای اطلاعات و ارتباطات برای ارائه محتوا، تعامل دانشجویان و مدرسان و ارزشیابی استفاده میکند. این روش آموزش، مزایای بسیاری از جمله انعطافپذیری در زمان و مکان، دسترسی آسان به منابع آموزشی و امکان شخصیسازی آموزش را برای دانشجویان فراهم میکند.
مدلهای پذیرش فناوری اطلاعات، ابزارهایی هستند که برای پیشبینی و توضیح چگونگی پذیرش یک فناوری جدید توسط افراد استفاده میشوند. این مدلها به ما کمک میکنند تا درک کنیم چه عواملی باعث میشود افراد یک فناوری جدید را بپذیرند یا رد کنند. با استفاده از این مدلها میتوانیم عوامل مؤثر بر پذیرش آموزش الکترونیکی را شناسایی و راهکارهایی برای افزایش پذیرش آن ارائه دهیم.
یکی از مهمترین مدلهای پذیرش فناوری اطلاعات، مدل پذیرش فناوری (TAM) است. این مدل بر دو عامل اصلی سودمندی ادراکشده و سهولت استفاده ادراکشده تأکید دارد. به عبارت دیگر، افراد تمایل دارند از فناوریهایی استفاده کنند که معتقدند برای آنها مفید هستند و استفاده از آنها آسان است. در زمینه آموزش الکترونیکی، سودمندی ادراکشده ممکن است به معنای بهبود عملکرد تحصیلی، افزایش دانش و مهارتها و یا صرفهجویی در زمان باشد. سهولت استفاده ادراکشده نیز به معنای سادگی رابط کاربری، دسترسی آسان به محتوا و امکانات فنی سیستم آموزش الکترونیکی است.
مدلهای دیگر پذیرش فناوری نیز مانند مدل نظریه انتظار-تایید (Theory of Planned Behavior) و مدل دلفی (Delphi Model) در زمینه این موضوع مورد استفاده قرار میگیرند. این مدلها عوامل دیگری مانند نگرش، هنجارهای اجتماعی و ویژگیهای فردی را نیز در پیشبینی پذیرش فناوری در نظر میگیرند.
عوامل مؤثر بر پذیرش این موضوع بسیار متنوع هستند و شامل عوامل فردی، اجتماعی، سازمانی و فنی میشوند. عوامل فردی مانند سن، جنسیت، تحصیلات و تجربه قبلی با فناوری، عوامل اجتماعی مانند حمایت همکاران و دوستان، عوامل سازمانی مانند سیاستهای سازمانی و حمایت مدیریت و عوامل فنی مانند کیفیت زیرساختها و طراحی سیستم آموزشی الکترونیکی بر پذیرش این نوع آموزش تأثیرگذار هستند.
در نهایت، میتوان گفت که این مورد پتانسیل بسیار بالایی برای تحول در آموزش و پرورش دارد. با استفاده از مدلهای پذیرش فناوری و شناخت عوامل مؤثر بر پذیرش آموزش الکترونیکی، میتوانیم راهکارهایی برای افزایش پذیرش و بهرهوری از این نوع آموزش ارائه دهیم. این راهکارها ممکن است شامل بهبود طراحی سیستمهای آموزش الکترونیکی، ارائه آموزشهای لازم به دانشجویان و مدرسان، ایجاد انگیزه و حمایت از دانشجویان برای استفاده از آموزش الکترونیکی و ایجاد زیرساختهای فنی مناسب باشد.
فهرست مطالب:
مقدمه
مفاهیم و تعاریف مرتبط با آن
آموزش از راه دور
محتوای الکترونیکی
سامانه
تاریخچه
و …
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.