عنوان فارسی |
یک آنالیز مقایسه ای از طرح کنترل سرعت موتور DC مبتنی بر زاویه آتش |
عنوان انگلیسی |
A Comparative Analysis of Firing Angle Based Speed Control Scheme of DC Motor |
کلمات کلیدی |
مبدل AC-DC؛ موتور DC؛ کنترل سرعت |
درسهای مرتبط |
ماشین های الکتریکی |
تعداد صفحات انگلیسی : 4 | نشریه : IJERA |
سال انتشار : 2013 | تعداد رفرنس مقاله : 10 |
فرمت مقاله انگلیسی : PDF | نوع مقاله : ISI |
آیا این مقاله برای بیس پایان نامه مناسب است؟ : بله | آیا این مقاله برای ارائه کلاسی مناسب است؟ : بله |
برنامه ای که در آن مقاله شبیه سازی شده است : این مقاله در محیط متلب پیاده سازی شده است | نام مجله مقاله : International Journal of Engineering Research and Applications (مجله بین المللی کاربردها و تحقیقات مهندسی) |
ترجمه: ندارد | گزارشکار : دارد (9 صفحه) | شبیه سازی : دارد (فایل های شبیه سازی در سیمولینک متلب با فرمت .slx) |
این مقاله در محیط متلب به صورت کامل شبیه سازی شده و در صورت خرید و دانلود مقاله شما به راحتی قادر خواهید بود از برنامه مربوطه استفاده نمایید. در صورت بروز هر گونه مشکل در نحوه ی اجرای برنامه سایت سیگمالند به مدت 24 ساعت بعد از خرید محصول، پشتیبانی آن را تا اجرای کامل برعهده دارد.
ویژگی حرکت، نقش مهمی را در صنایع مختلف ایفا می کند. فرایندهای تولیدی صنایع مختلف با هم فرق دارند، فلذا به پروفایل های سرعت غیریکنواختی نیاز خواهند داشت. درایوهای DC، بدلیل توانایی تولید گشتاور زیاد برای عملیات راه اندازی، افزایش شتاب، کاهش شتاب، به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته اند. نکته بعدی اینکه کنترل سرعت موتور DC، در مقایسه با سایر درایوها، ساده تر و کم هزینه تر است. درایوهای DC به صورت گسترده در دستگاه های چرخشی، ابزارهای ماشین کاری، ابزارهای بُرش دهنده، جرثقیل های سقفی، و سایر کاربردهای صنعتی که به گشتاور آغازین بالایی نیاز دارند بکار می روند. ماشین DC، انعطاف پذیری و تنوع عملکردی بسیار بالایی دارد. هدف این پروژه، توصیف اصل کنترل جداگانه سرعت موتورهای DC با تحریک جداگانه است. این عمل به کمک روش کنترل ولتاژ آرمیچر صورت می گیرد. در روش کنترل آرمیچر، جریان میدان دارای ولتاژ ثابت و تنظیم پذیر نسبت به آرمیچر است. این پروژه تکنیک مقایسه ای را برای روش های مختلف کنترل سرعت مبتنی بر زاویه آتش/ فعال سازی پیشنهاد داده است. مدل های شبیه سازی موتور DC، برای روش کنترل سرعت برای درایو موتور DC، با استفاده از متلب/ سیمولینک توسعه داده شده اند.
پروژه حاضر روش کنترل سرعت موتور DC با تحریک جداگانه را معرفی نموده است. این روش بر پایه مبدل دوگانه تک فاز بنا شده است. روش آتش کردن برای مبدل دوگانه تک فاز با کنترل پذیری کامل معرفی و ساخته شده است. در روش پیشنهادی، از یک مدار واحد برای انجام عملیات در هر دو حالت یکسوسازی و بازسازی استفاده می شود. منحنی های سرعت- گشتاور مختلف، برای محدوده گسترده تری از شرایط بارگذاری پیشنهاد شده اند. نواحی خطی و غیرخطی، عملاً در مشخصات سرعت- گشتاور رویت می شوند. این پروژه، تحلیل مقایسه ای را راجع به روش کنترل زوایای آتش مختلف ارائه داده است. یک درایو DC با نواحی کنترل سرعت چهارگانه، که ورودی خود را از مبدل دوگانه پیشنهادی دریافت می کند مورد طراحی قرار گرفته است. نتایج بدست آمده نشان دهنده سازگاری بالای روش با نتایج حاصل از نظریات آزمایش محور هستند.ما این توانایی را داریم که روش بهینه و کارآمدی را برای کنترل سرعت توسعه بدهیم. یک آزمایش برای دانشجویان UG توسعه داده شده است تا سطح درک شان از درایوهای DC بیشتر بشود.
این شبیه سازی در محیط نرم افزار سیمولینک متلب (MATLAB) انجام شده و در ادامه نیز تعدادی از تصاویر مربوط به خروجی های شبیه سازی قرار داده شده است:
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.