عنوان |
ارزیابی و مطالعه ای بر اختلالات روانپزشکی در کودکان و نوجوانان |
سال تهیه : 1403 | تعداد اسلاید : 25 |
فرمت فایل : ppt-pptx | نوع فایل : پاورپوینت |
کیفیت : طلایی | مناسب : دانشجویان |
اختلالات روانپزشکی در کودکان و نوجوانان طیف وسیعی از شرایط را شامل میشود که بر تفکر، احساسات و رفتار آنها تأثیر میگذارد. تشخیص و درمان زودهنگام این اختلالات برای اطمینان از رشد سالم و بهبود کیفیت زندگی در آینده بسیار مهم است.
این پاورپوینت در 25 اسلاید تهیه شده و در ادامه نیز تصویر مربوط به اسلاید شماره 3 آن قرار داده شده است:
اختلال کم توجهی/ بیش فعالی (ADHD) یک اختلال عصبی رشدی شایع است که معمولاً در دوران کودکی تشخیص داده میشود و میتواند تا بزرگسالی نیز ادامه یابد. آسیبشناسی ADHD پیچیده و چند عاملی است و به نظر میرسد که ترکیبی از عوامل ژنتیکی، عصبی و محیطی در بروز آن نقش دارند. مطالعات نشان دادهاند که افراد مبتلا به ADHD ممکن است تفاوتهایی در ساختار و عملکرد مغز داشته باشند، به ویژه در مناطقی که مسئول توجه، کنترل تکانه و عملکرد اجرایی هستند. انتقال دهندههای عصبی مانند دوپامین و نوراپی نفرین نیز ممکن است در این اختلال نقش داشته باشند. در حال حاضر، هیچ تست آزمایشگاهی خاصی برای تشخیص ADHD وجود ندارد. تشخیص بر اساس ارزیابی جامع شامل شرح حال دقیق از والدین و کودک، مشاهدات رفتاری، استفاده از مقیاسهای رتبهبندی استاندارد شده توسط والدین، معلمان و خود کودک (در صورت سن مناسب) و بررسی سایر شرایط پزشکی یا روانپزشکی صورت میگیرد. مداخلات روانی – اجتماعی برای ADHD نقش مهمی در مدیریت علائم و بهبود عملکرد روزانه دارند. این مداخلات شامل آموزش والدین در مورد استراتژیهای مدیریت رفتار، آموزش مهارتهای اجتماعی به کودک، و مداخلات مبتنی بر مدرسه برای ایجاد یک محیط ساختاریافته و حمایتی است. رفتار درمانی شناختی (CBT) نیز ممکن است برای نوجوانان مبتلا به ADHD مفید باشد تا به آنها در مدیریت افکار و رفتارهای تکانشی کمک کند. علاوه بر این، درمان دارویی نیز ممکن است به عنوان بخشی از برنامه درمانی در نظر گرفته شود، اما معمولاً همراه با مداخلات روانی – اجتماعی توصیه میشود.
در ادامه، تصویر مربوط به اسلاید شماره 24 این پاورپوینت قرار داده شده است:
اختلالات نافذ یا فراگیر رشد (PDD) گروهی از اختلالات عصبی رشدی هستند که با مشکلات کیفی در تعاملات اجتماعی، ارتباطات و الگوهای رفتاری، علایق و فعالیتهای محدود و تکراری مشخص میشوند. یکی از شناختهشدهترین اختلالات در این گروه، اختلال درخودماندگی (Autistic Disorder) است که اغلب به آن اوتیسم نیز گفته میشود. آسیبشناسی اوتیسم هنوز به طور کامل درک نشده است، اما تحقیقات نشان میدهد که عوامل ژنتیکی نقش مهمی در بروز آن دارند و احتمالاً چندین ژن در تعامل با عوامل محیطی در ایجاد این اختلال دخیل هستند. مطالعات تصویربرداری از مغز نشان دادهاند که افراد مبتلا به اوتیسم ممکن است تفاوتهایی در ساختار و عملکرد مناطق مختلف مغز داشته باشند، به ویژه در مناطقی که مسئول پردازش اطلاعات اجتماعی و ارتباطی هستند. مشابه ADHD، هیچ تست آزمایشگاهی خاصی برای تشخیص اوتیسم وجود ندارد. تشخیص بر اساس مشاهدات بالینی رفتار کودک در زمینههای مختلف، شرح حال دقیق از والدین و استفاده از ابزارهای تشخیصی استاندارد مانند مقیاسهای رتبهبندی و مصاحبههای تشخیصی صورت میگیرد. مداخلات روانی – اجتماعی برای کودکان مبتلا به اوتیسم بر بهبود مهارتهای ارتباطی، تعاملات اجتماعی و مدیریت رفتارهای چالشبرانگیز تمرکز دارند. رویکردهای مبتنی بر رفتار کاربردی (Applied Behavior Analysis – ABA) به طور گستردهای در درمان اوتیسم مورد استفاده قرار میگیرند و شامل آموزش گام به گام مهارتهای خاص با استفاده از تقویت مثبت است. گفتار درمانی و کاردرمانی نیز نقش مهمی در کمک به کودکان مبتلا به اوتیسم برای بهبود مهارتهای ارتباطی و حسی-حرکتی دارند. مداخلات زودهنگام و فشرده معمولاً بهترین نتایج را برای کودکان مبتلا به اوتیسم به همراه دارند.
شب ادراری (Enuresis) به دفع غیرارادی ادرار در طول شب در کودکان گفته میشود که از سن انتظار برای کنترل ادرار (معمولاً 5 سالگی) گذشتهاند. شب ادراری میتواند به دو نوع اولیه (که کودک هرگز کنترل ادرار شبانه نداشته است) و ثانویه (که کودک پس از یک دوره حداقل 6 ماهه خشکی شبانه، دوباره دچار شب ادراری میشود) تقسیم شود. آسیبشناسی شب ادراری میتواند چند عاملی باشد. در برخی موارد، ممکن است به دلیل تاخیر در رشد مثانه یا تولید بیش از حد ادرار در طول شب به دلیل کمبود هورمون آنتیدیورتیک (ADH) باشد. عوامل ژنتیکی نیز میتوانند در بروز شب ادراری نقش داشته باشند. شب ادراری ثانویه ممکن است ناشی از عوامل پزشکی مانند عفونتهای دستگاه ادراری، دیابت یا مشکلات ساختاری در دستگاه ادراری باشد. همچنین، عوامل روانشناختی مانند استرس، اضطراب یا رویدادهای مهم زندگی نیز میتوانند در بروز یا عود شب ادراری نقش داشته باشند. به طور معمول، تستهای آزمایشگاهی خاصی برای تشخیص شب ادراری اولیه مورد نیاز نیست، اما پزشک ممکن است برای رد کردن علل پزشکی زمینهای، آزمایش ادرار یا سایر معاینات را توصیه کند، به ویژه در موارد شب ادراری ثانویه یا وجود علائم دیگر. مداخلات روانی – اجتماعی برای شب ادراری شامل آموزش در مورد عادات صحیح دفع ادرار، استفاده از آلارم شب ادراری (که با تشخیص رطوبت فعال میشود و کودک را بیدار میکند تا ادرار خود را تخلیه کند)، و استراتژیهای رفتاری مانند تقویت مثبت برای شبهای خشک است. در برخی موارد، ممکن است از داروهایی مانند دسموپرسین (یک نوع مصنوعی از ADH) برای کاهش تولید ادرار در طول شب استفاده شود، اما معمولاً به عنوان خط اول درمان در نظر گرفته نمیشود و باید تحت نظر پزشک تجویز شود. حمایت و درک والدین نقش مهمی در مدیریت شب ادراری و کاهش استرس و اضطراب کودک دارد.
فهرست مطالب:
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.