در این پاورپوینت که با قالب (تم) زیبا و حرفه ای طراحی شده است به آشنایی با انواع کلاچ در خودروها در 96 اسلاید و به صورت فایل قابل ویرایش پرداخته ایم. در صورت وجود هر گونه مشکل لطفا با بخش پشتیبانی به شماره 09360147484 تماس بگیرید.
قیمت دانلود
73,000تومان
توضیحات
انواع کلاچ در خودروها: یک بررسی جامع
کلاچ یکی از اجزای حیاتی خودرو است که وظیفه اتصال و قطع موقت انتقال قدرت از موتور به گیربکس را بر عهده دارد. این قطعه به راننده اجازه میدهد تا به آرامی خودرو را حرکت دهد، دندهها را تعویض کند و از سایش بیش از حد قطعات گیربکس جلوگیری کند. در طول سالها، انواع مختلفی از کلاچ ها برای خودروها توسعه یافتهاند که هر کدام مزایا و کاربردهای خاص خود را دارند.
این پاورپوینت در 96 اسلاید تهیه شده و در ادامه نیز تصویر مربوط به اسلاید شماره 3 آن قرار داده شده است:
انواع اصلی کلاچ در خودروها
دیسکی (صفحهای):
رایجترین نوع کلاچ در خودروهای سواری است.
شامل یک صفحه اصطکاکی بین فلایویل موتور و صفحه فشار است.
با فشردن پدال کلاچ، فشار روی صفحه اصطکاکی کاهش یافته و اتصال بین موتور و گیربکس قطع میشود.
مزایا: ساختار ساده، هزینه تعمیر پایین.
معایب: عمر مفید محدود به دلیل سایش صفحه اصطکاکی.
چند صفحهای:
از چندین صفحه اصطکاکی تشکیل شده است که در یک محفظه قرار دارند.
توانایی انتقال گشتاور بالاتری نسبت به کلاچ دیسکی دارد.
در خودروهای سنگین، موتورسیکلتها و خودروهای مسابقهای استفاده میشود.
هیدرولیکی:
به جای پدال کلاچ از یک سیستم هیدرولیکی استفاده میکند.
در خودروهای اتوماتیک و برخی از خودروهای دستی با سیستم کلاچ خودکار به کار میرود.
مزایا: عملکرد نرمتر، راحتی بیشتر برای راننده.
الکترومغناطیسی:
با استفاده از نیروی الکترومغناطیسی عمل میکند.
در خودروهای هیبریدی و برقی استفاده میشود.
مزایا: کنترل دقیقتر، امکان برنامهریزی پیچیده.
در ادامه، تصویر مربوط به اسلاید شماره 26 این پاورپوینت قرار داده شده است:
عوامل موثر در انتخاب نوع آن
نوع خودرو: خودروهای سواری، سنگین، مسابقهای، هیبریدی یا برقی.
قدرت موتور: این قطعه باید بتواند گشتاور موتور را تحمل کند.
نوع گیربکس: دستی، اتوماتیک یا CVT.
شرایط کاری: استفاده شهری، جادهای یا مسابقهای.
اجزای اصلی یک کلاچ دیسکی
صفحه فشار: نیروی لازم برای فشردن صفحه اصطکاکی را فراهم میکند.
صفحه اصطکاکی: بین فلایویل و صفحه فشار قرار دارد و اصطکاک لازم برای انتقال قدرت را ایجاد میکند.
فلایویل: به موتور متصل است و چرخش موتور را به کلاچ منتقل میکند.
دیافراگم: فنری است که صفحه فشار را به سمت صفحه اصطکاکی فشار میدهد.
یاتاقان رهاسازی: به پدال کلاچ متصل است و با فشردن پدال، فشار روی دیافراگم را کاهش میدهد.
در ادامه، تصویر مربوط به اسلاید شماره 93 این پاورپوینت قرار داده شده است:
علائم خرابی
لغزش: هنگام شتابگیری، دور موتور افزایش مییابد اما خودرو شتاب نمیگیرد.
بوی سوختگی: نشاندهنده سایش بیش از حد صفحه اصطکاکی است.
دشوار شدن تعویض دنده: به دلیل عدم جداسازی کامل کلاچ.
لرزش خودرو هنگام تعویض دنده: به دلیل سایش یا شکستگی فنرهای دیافراگم.
نگهداری
تعویض روغن گیربکس به موقع: روغن گیربکس نقش روانکاری قطعات آن را نیز دارد.
اجتناب از حرکت با پای روی کلاچ: این کار باعث سایش زودرس صفحه اصطکاکی میشود.
تعویض به موقع صفحه کلاچ: طبق دستورالعمل کارخانه سازنده.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.