| عنوان |
آشنایی با روش ها و انواع نمونه گیری آماری |
| سال تهیه : 1404 | تعداد اسلاید : 45 |
| فرمت فایل : pptx-ppt | نوع فایل : پاورپوینت |
| کیفیت : طلایی | مناسب : دانشجویان |
نمونه گیری آماری یک فرآیند کلیدی در تحقیقات و آمار است که به محققان اجازه میدهد تا با انتخاب زیرمجموعهای از یک جامعه بزرگتر، استنباطها و نتایجی را در مورد کل جامعه به دست آورند. این امر در بسیاری از رشتهها، از تحقیقات بازار و نظرسنجیهای سیاسی گرفته تا کنترل کیفیت و مطالعات علمی، ضروری است.
این پاورپوینت در 45 اسلاید تهیه شده و در ادامه نیز تصویر مربوط به اسلاید شماره 3 آن قرار داده شده است:
نمونه گیری آماری روشی کارآمد و مقرون به صرفه برای جمعآوری دادههاست، چرا که اغلب بررسی تمام اعضای یک جامعه (سرشماری) غیرممکن، بسیار پرهزینه یا وقتگیر است. یک نمونه خوب باید معرف کل جامعه باشد؛ به این معنی که ویژگیهای کلیدی جامعه باید به طور متناسب در نمونه منعکس شوند. هدف اصلی نمونه گیری کاهش هزینهها و زمان جمعآوری دادهها، در حالی که اطمینان از دقت و قابلیت تعمیم یافتهها حفظ شود. اگر نمونه به درستی انتخاب نشود (به عنوان مثال، دچار سوگیری شود)، نتایج حاصله نمیتوانند به درستی برای کل جامعه تعمیم داده شوند و اعتبار تحقیق زیر سوال میرود. بنابراین، انتخاب روش نمونه گیری مناسب اولین و مهمترین گام در طراحی یک مطالعه آماری است.
در ادامه، تصویر مربوط به اسلاید شماره 43 این پاورپوینت قرار داده شده است:
روشهای نمونه گیری آماری به طور کلی به دو دسته اصلی تقسیم میشوند: نمونه گیری احتمالی (تصادفی) و نمونه گیری غیراحتمالی (غیرتصادفی). در نمونه گیری احتمالی، هر عضو جامعه شانس شناخته شده و غیرصفری برای انتخاب شدن دارد، و انتخاب بر اساس شانس تصادفی است. این امر شامل روشهایی مانند نمونه گیری تصادفی ساده (که در آن هر فرد شانس برابری دارد)، نمونه گیری سیستماتیک (انتخاب بر اساس یک فاصله ثابت)، نمونه گیری طبقهای (تقسیم جامعه به گروههای همگن و نمونه گیری تصادفی از هر گروه)، و نمونه گیری خوشهای (تقسیم جامعه به خوشهها و نمونه گیری از خوشههای منتخب) است. نمونه گیری احتمالی امکان استفاده از نظریه احتمال برای محاسبه خطای نمونه گیری و استنباطهای آماری را فراهم میکند.
در مقابل، نمونه گیری غیراحتمالی شامل انتخاب اعضای نمونه بر اساس قضاوت و صلاحدید محقق یا بر اساس دسترسی آسان است، و شانس انتخاب شدن برای هر عضو جامعه ناشناخته است. روشهای متداول غیراحتمالی شامل نمونه گیری در دسترس (انتخاب افراد به راحتی در دسترس)، نمونه گیری هدفمند یا قضاوتی (انتخاب افراد با ویژگیهای خاص مد نظر محقق)، نمونه گیری سهمیهای (انتخاب افراد تا رسیدن به یک سهمیه مشخص از زیرگروهها) و نمونه گیری گلوله برفی (که در آن نمونه های اولیه، افراد دیگری با ویژگیهای مشابه را معرفی میکنند) میباشد. اگرچه نمونه گیری غیراحتمالی ممکن است سریعتر و ارزانتر باشد، اما نتایج آن نمیتوانند به سادگی و با اطمینان آماری به کل جامعه تعمیم داده شوند و معمولاً برای مطالعات اکتشافی، کیفی و مواردی که هدف، استنباط آماری گسترده نیست، استفاده میشود. بنابراین، انتخاب نوع نمونه گیری، بسته به اهداف تحقیق، منابع موجود و میزان نیاز به قابلیت تعمیم، تعیین میشود.
فهرست مطالب:
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.