دانلود پاورپوینت مروری بر زندگینامه و آثار شمس تبریزی

عنوان

نگاهی بر زندگینامه و آثار شمس تبریزی

سال تهیه : 1403 تعداد اسلاید : 19
فرمت فایل : pptx-ppt نوع فایل : پاورپوینت
کیفیت : طلایی مناسب : دانشجویان

در این پاورپوینت که با قالب (تم) بسیار زیبا و حرفه ای طراحی شده است به بررسی زندگینامه و آثار شمس تبریزی به صورت فایل قایل ویرایش در 19 اسلاید پرداخته ایم. در صورت وجود هر گونه مشکل لطفا با بخش پشتیبانی به شماره 09360147484 تماس بگیرید.

پاورپوینت آماده
قیمت دانلود
97,900تومان
توضیحات

زندگی نامه شمس تبریزی:

شمس تبریزی، عارف نامدار و شاعر پرآوازه‌ی ایرانی، در قرن هفتم هجری قمری در شهر تبریز دیده به جهان گشود. اطلاعات دقیقی از تاریخ تولد و دوران کودکی او در دست نیست، اما گفته می‌شود که در جوانی به سیر و سلوک و کسب علوم و معارف الهی پرداخته و از مرزهای ایران و شام عبور کرده است.

شمس تبریزی به خاطر برخورداری از ذوق سرشار و نگرشی عمیق به هستی، در زمره‌ی عرفان و تصوف جایگاهی ویژه یافته و اشعار و سخنان او سرشار از حکمت و معرفت است.

دیدار شمس و مولانا:

نقطه عطف زندگی شمس، ملاقات او با مولانا جلال‌الدین رومی در سال ۶۴۲ هجری قمری در قونیه بود. این دیدار، تحولی شگرف در مولانا ایجاد کرد و او را از عالم علم و وعظ به سوی عرفان و عشق الهی رهنمون ساخت.

شمس و مولانا حدود دو سال با یکدیگر همنشینی و تبادل نظر داشتند و در این مدت، مولانا تحت تأثیر تعالیم شمس، به سرودن غزلیات عرفانی موسوم به “غزلیات شمس” پرداخت.

آثار شمس تبریزی:

مشهورترین اثر شمس تبریزی، “مقالات شمس” است که مجموعه‌ای از سخنان، حکایات و اندرزهای او را دربرمی‌گیرد. این اثر توسط مریدان شمس گردآوری شده و به لحاظ نثر و محتوا از جایگاه والایی در ادبیات فارسی برخوردار است.

علاوه بر مقالات، اشعار و غزلیاتی نیز به شمس تبریزی نسبت داده شده است که در سبک مثنوی و غزل عرفانی سروده شده‌اند.

شمس تبریزی

در مورد سرنوشت شمس تبریزی روایت‌های مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند که او در سال ۶۴۵ هجری قمری به دست مخالفان مولانا به شهادت رسید و عده‌ای دیگر بر این باورند که او قونیه را ترک کرده و به گوشه‌ای انزوا گزیده است.

آرامگاه این شاعر پرآوازه در شهر خوی در استان آذربایجان غربی قرار دارد و هرساله پذیرای زائران و عاشقان عرفان و معرفت است.

تأثیر شمس:

بدون شک یکی از تأثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ عرفان و تصوف ایران است. تعالیم و اندیشه‌های او در آثار مولانا، به ویژه مثنوی معنوی، انعکاس یافته و تا به امروز بر جان و روان مشتاقان حقیقت تابیده است.

اشعار و سخنان وی سرشار از عشق، حکمت و معرفت است و خواندن آنها می‌تواند درهای تازه‌ای از معرفت را به روی انسان بگشاید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود پاورپوینت مروری بر زندگینامه و آثار شمس تبریزی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − نه =

آموزش برنامه نویسی

پشتیبانی

ارتباط با ما

  • شماره تماس : 09360147484
  • ایمیل : info@sigmaland.ir

نماد اعتماد الکترونیکی

لوگو طلایی

logo-samandehi
تمامی حقوق مادی و معنوی برای سایت سیگمالند محفوظ است.