| عنوان | مطالعه ای جامع بر مدیریت کسب و کار: مفاهیم، اهداف و طبقه بندی | 
| سال تهیه : 1404 | تعداد اسلاید : 36 | 
| فرمت فایل : ppt - pptx | نوع فایل : پاورپوینت | 
| کیفیت : طلایی | مناسب : دانشجویان | 
 
    
مفاهیم مدیریت کسب و کار هسته اصلی موفقیت هر سازمان در دنیای رقابتی امروز را تشکیل میدهند. این مفاهیم شامل اصول، رویهها و تکنیکهایی هستند که برای برنامهریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل منابع سازمان به منظور دستیابی به اهداف سازمانی بهکار میروند.
این پاورپوینت در 36 اسلاید تهیه شده و در ادامه نیز تصویر مربوط به اسلاید شماره 3 آن قرار داده شده است:
مدیریت کسب و کار را میتوان به مثابه هنر و علم هماهنگسازی منابع سازمان برای رسیدن به اهداف مشخص، در نظر گرفت. در جهانی که با تغییرات سریع فناوری، نوسانات بازار و افزایش رقابت مشخص میشود، مدیریت نه یک فعالیت اختیاری، بلکه یک ضرورت برای بقا و رشد سازمان است. این فرآیند فراتر از صرفاً نظارت بر فعالیتهای روزمره است؛ بلکه یک فعالیت فکری و عملیاتی مستمر است که نیازمند دیدگاه استراتژیک، قدرت تحلیل محیطی و توانایی تصمیمگیری در شرایط عدم قطعیت است. یک مدیر موفق، کسی است که میتواند از منابع محدود سازمان، شامل نیروی انسانی بااستعداد، سرمایه مالی، مواد اولیه و اطلاعات، به بهترین شکل ممکن استفاده کند تا خروجیهای کارا و اثربخش ایجاد نماید. این فرآیند کلی، شامل تعریف مأموریت و چشمانداز سازمان، تدوین استراتژیهای عملیاتی و استراتژیک، و ایجاد یک محیط داخلی است که در آن افراد بتوانند با انگیزه و بهرهوری بالا کار کنند. در نهایت، مدیریت تضمین میکند که تمامی بخشهای سازمان در یک جهت واحد و هماهنگ، به سوی تحقق اهداف کلان حرکت کنند.
در ادامه، تصویر مربوط به اسلاید شماره 35 این پاورپوینت قرار داده شده است:
اهداف اصلی مدیریت کسب و کار در یک طیف گستردهای از انتظارات کوتاهمدت و بلندمدت قرار میگیرند که اغلب حول محورهای سودآوری، کارایی و اثربخشی عملیاتی، رشد پایدار و ایفای مسئولیتهای اجتماعی میچرخند. هرچند سودآوری به عنوان انگیزه اصلی فعالیتهای اقتصادی تلقی میشود، اما هدف نهایی مدیریت باید ایجاد ارزش بلندمدت برای تمامی ذینفعان باشد. این امر مستلزم اتخاذ تصمیماتی است که نه تنها منافع کوتاهمدت سهامداران را تأمین کند، بلکه رفاه کارکنان، رضایت مشتریان و حفظ محیط زیست را نیز در بر بگیرد. یک هدف حیاتی دیگر، تضمین بقا در برابر فشارهای رقابتی و اقتصادی است، که از طریق مدیریت صحیح ریسک و ایجاد قابلیتهای محوری و مزیت رقابتی متمایز کننده در بازار حاصل میشود. رشد و توسعه نیز به عنوان یک هدف استراتژیک، سازمان را وادار میکند تا همواره در جستجوی نوآوری در محصولات، بازارهای جدید و روشهای عملیاتی کارآمدتر باشد تا جایگاه خود را در صنعت تحکیم بخشد. از این منظر، اهداف مدیریت نه تنها شاخصهای عملکرد داخلی را شامل میشود، بلکه نحوه تعامل سازمان با محیط گستردهتر اجتماعی و اقتصادی خود را نیز تعیین میکند.
طبقهبندی و دستهبندیهای مختلف مدیریت نشاندهنده پیچیدگی و تخصصی شدن فزاینده این رشته است؛ بهطوریکه مدیریت را میتوان بر اساس سطح سلسله مراتبی، وظایف تخصصی یا رویکرد اندیشهای تقسیمبندی کرد. از منظر سلسله مراتبی، مدیریت به سطوح عالی (تعیین استراتژیهای بلندمدت)، میانی (تفسیر و اجرای استراتژیها) و عملیاتی (نظارت بر عملیات روزمره) تقسیم میشود که هر یک نیازمند مجموعهای متفاوت از مهارتهای مفهومی، انسانی و فنی هستند. اما از نظر وظایف، مدیریت به حوزههای تخصصی مانند مدیریت مالی (تأمین و تخصیص سرمایه)، مدیریت بازاریابی (درک نیازهای بازار و خلق ارزش)، مدیریت منابع انسانی (جذب و توسعه استعدادها) و مدیریت عملیات (تبدیل ورودیها به خروجیها) تقسیم میشود. این طبقهبندیهای تخصصی، مدیران را قادر میسازد تا در حوزههای خاص خود مهارت عمیق کسب کرده و بهترین شیوههای کاری را اتخاذ کنند. علاوه بر این، مکاتب فکری مدیریت از جمله رویکردهای کلاسیک (کارایی)، رفتاری (انسان و انگیزش) و سیستمی-اقتضایی (دیدگاه کلنگر و انعطافپذیری) نیز خود به نوعی، مدلهای فکری را برای طبقهبندی نحوه مواجهه مدیران با مسائل سازمانی فراهم میسازند و در مجموع، این دستهبندیها چارچوبی جامع برای درک تمام ابعاد فرآیند مدیریت فراهم میآورند.
فهرست مطالب
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.