دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری مسجد جامع نیشابور

عنوان

بررسی معماری مسجد جامع نیشابور

سال تهیه : 1403 تعداد اسلاید : 45
فرمت فایل : pptx-ppt نوع فایل : پاورپوینت
کیفیت : طلایی مناسب : دانشجویان

در این پاورپوینت که با قالب (تم) زیبا و حرفه ای طراحی شده است به آشنایی با معماری مسجد جامع نیشابور در45 اسلاید و به صورت فایل قابل ویرایش پرداخته ایم. در صورت وجود هر گونه مشکل لطفا با بخش پشتیبانی به شماره 09360147484 تماس بگیرید.

پاورپوینت آماده
قیمت دانلود
31,900تومان
توضیحات

معماری مسجد جامع نیشابور

مسجد جامع نیشابور، که به مسجد جامع عتیق نیز معروف است، یکی از قدیمی‌ترین و باشکوه‌ترین مساجد ایران است که در شهر نیشابور واقع شده است. این مسجد در طول تاریخ خود شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری بوده و بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. با این وجود، همچنان از نظر معماری و تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار است.

نقشه و اجزا:

مسجد جامع نیشابور دارای پلان مستطیلی شکل با دو ایوان رفیع در اضلاع شمالی و جنوبی است. صحن مسجد در مرکز آن قرار دارد و در اطراف آن شبستان‌ها، گنبدخانه، مناره‌ها و سایر فضاهای جنبی قرار گرفته‌اند.

  • صحن: صحن مسجد با مساحتی حدود 5000 متر مربع، بزرگترین صحن در بین مساجد تاریخی ایران است. این صحن با آجر فرش شده و در اضلاع آن حوض‌های آب قرار دارد.

     

  • ایوان‌ها: دو ایوان مسجد که هر کدام حدود 20 متر ارتفاع دارند، از شاخص‌ترین عناصر معماری آن هستند. ایوان‌ها با طاق‌های بلند و تزئینات آجری، جلوه‌ای زیبا به مسجد داده‌اند.

     

  • شبستان‌ها: شبستان‌ها، فضاهای مسقفی هستند که برای نماز خواندن مورد استفاده قرار می‌گیرند. مسجد جامع نیشابور دارای چندین شبستان با اندازه‌های مختلف است که در ضلع غربی صحن قرار گرفته‌اند.

  • گنبدخانه: گنبدخانه در ضلع شرقی صحن مسجد قرار دارد و محل استقرار محراب است. گنبدخانه با گنبدی آجری و تزئینات کاشی‌کاری، از زیباترین بخش‌های مسجد است.

  • مناره‌ها: دو مناره مسجد در گوشه‌های غربی صحن قرار دارند. مناره‌ها با ارتفاع حدود 25 متر، از دور نمایان هستند و از عناصر شاخص منظر شهری نیشابور به شمار می‌روند.

     

مصالح و تزئینات:

در ساخت مسجد جامع نیشابور از مصالح مختلفی از جمله آجر، خشت، گچ و سنگ استفاده شده است. تزئینات مسجد نیز شامل کاشی‌کاری، آجرکاری، مقرنس‌کاری و گچبری است. نقوش هندسی، اسلیمی و گل و برگ از جمله نقوش رایج در تزئینات مسجد هستند.

اهمیت تاریخی:

مسجد جامع نیشابور از نظر تاریخی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این مسجد در قرن سوم هجری قمری ساخته شده و در طول تاریخ خود محل برگزاری رویدادهای مهمی بوده است. همچنین، مسجد جامع نیشابور مدفن برخی از مشاهیر ایران از جمله عطار نیشابوری و خیام نیشابوری است.

معماری مسجد جامع نیشابور

وضعیت فعلی:

مسجد جامع نیشابور در حال حاضر به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران شناخته می‌شود. این مسجد هرساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود پاورپوینت آشنایی با معماری مسجد جامع نیشابور”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + پانزده =

آموزش برنامه نویسی

پشتیبانی

ارتباط با ما

  • شماره تماس : 09360147484
  • ایمیل : info@sigmaland.ir

نماد اعتماد الکترونیکی

لوگو طلایی

logo-samandehi
تمامی حقوق مادی و معنوی برای سایت سیگمالند محفوظ است.