عنوان |
مقایسه عملکردهای اجرایی در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا بدون علایم روانپریشی و افسردگی اساسی و افراد بهنجار در شیراز |
رشته : مدیریت | تعداد صفحه : 104 |
فرمت فایل : docx | نوع فایل : word قابل ویرایش |
کیفیت : طلایی | مناسب : دانشجویان |
پژوهشهای متعدد، مسائل شناختی را به عنوان یکی از اجزاء اساسی اسکیزوفرنیا مورد توجه قرار دادهاند. این تحقیقات نشان میدهند که وجود اختلالات روانی در این بیماران میتواند بر عملکرد اجرایی آنها تأثیرگذار باشد. از این رو، هدف اصلی این پایان نامه، مقایسه عملکردهای اجرایی در بیماران اسکیزوفرنیا بدون نشانههای روانپریشی و افسردگی، با افراد بهنجار است.
اسکیزوفرنیا به عنوان یک سندرم بالینی، یک اختلال روانی پیچیده و عمیق است که شامل اختلالات متعدد در حوزههای شناختی، هیجانی، و ادراکی است و بر جنبههای مختلف رفتار تأثیر میگذارد.
با توجه به این موضوع، پژوهش حاضر به دنبال بررسی عملکردهای اجرایی در افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا بدون نشانههای روانپریشی و افسردگی است. این تحقیق میکوشد تا با مقایسه عملکرد آنها با افراد سالم، نقاط ضعف و قوت این عملکردها را بررسی کند.
با توجه به این مسأله، فهم عمیقتری از رابطه بین عملکردهای اجرایی و اختلالات روانی، به ویژه اسکیزوفرنیا، میتواند به بهبود تشخیص، درمان و مداخلههای موثرتر در این حوزه کمک کند.
در زمینه پژوهشهای قبلی، بسیاری از مطالعات تأکید داشتهاند که اختلالات شناختی چگونه میتوانند عملکرد روزمره و زندگی اجتماعی فرد را تحت تأثیر قرار دهند. این اختلالات میتوانند شامل کاهش توجه، مشکلات حافظه، مشکلات در حل مسائل و سازماندهی اطلاعات، و تخلخل در فرآیندهای انتقال اطلاعات باشند.
در این راستا، تحقیقات جدیدتر نشان دادهاند که عملکردهای اجرایی میتوانند در تعیین میزان اختلالات شناختی در افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا نقش مهمی داشته باشند. برخی از این عملکردها شامل قابلیت کنترل اجرایی، توجه اجرایی، حافظه کاری، و تواناییهای اجرایی مرتبط با برنامهریزی و سازماندهی است.
پژوهش حاضر با بررسی این عملکردها در بیماران اسکیزوفرنیا بدون نشانههای روانپریشی و افسردگی، به دنبال شناسایی الگوهایی است که ممکن است به تشخیص زودهنگام و مداخلات موثرتر در این بیماران کمک کند. این تحقیق میتواند بهبود درمان و بهبود کیفیت زندگی این افراد را به دنبال داشته باشد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.