عنوان |
بررسی ارتباط هوش هیجانی و باورهای غیر منطقی با سلامت روان در دبیران دوره راهنمایی |
رشته : مدیریت | تعداد صفحه : 129 |
فرمت فایل : docx | نوع فایل : word قابل ویرایش |
کیفیت : طلایی | مناسب : دانشجویان |
دوران نوجوانی، دورهای حساس و گذار در زندگی انسان است که با تحولات جسمانی، روانی و اجتماعی متعددی همراه است. در این میان، دبیران دوره راهنمایی به عنوان مهمترین هدایتگران و مربیان این دوره سنی، نقشی اساسی در تربیت و پرورش دانشآموزان بر عهده دارند. سلامت روان این قشر از جامعه، نقشی تعیینکننده در کیفیت تعاملات آنها با دانشآموزان و در نهایت، اثربخشی عملکردشان در امر آموزش ایفا میکند.
مطالعات متعددی نشان دادهاند که هوش هیجانی و باورهای غیرمنطقی، دو عامل مهم در سلامت روان افراد هستند. هوش هیجانی به توانایی درک، مدیریت و ابراز احساسات خود و دیگران اطلاق میشود. در مقابل، باورهای غیرمنطقی، افکار و تصورات غیرواقعی و ناسازگار با منطق هستند که میتوانند بر سلامت روان افراد تأثیر منفی بگذارند.
دبیران نقشی حیاتی در جامعه ایفا میکنند و سلامت روان آنها برای عملکرد مؤثر و رفاه دانشآموزانشان ضروری است. با این حال، شغل معلمی میتواند استرسزا باشد و منجر به فرسودگی شغلی، اضطراب و افسردگی شود.
دو عامل مهم که میتوانند بر سلامت روان دبیران تأثیر بگذارند، هوش هیجانی و باورهای غیرمنطقی هستند.
هوش هیجانی به توانایی درک، استفاده و مدیریت احساسات خود و دیگران اشاره دارد. افراد با هوش هیجانی بالا میتوانند احساسات خود را به طور مؤثر تنظیم کنند، با استرس مقابله کنند و روابط مثبتی برقرار کنند.
باورهای غیرمنطقی افکار و باورهای ناسالمی هستند که میتوانند منجر به افکار و احساسات منفی شوند. باورهای غیرمنطقی معمولاً غیرمنطقی و غیرقابل انعطاف هستند و میتوانند به طور قابل توجهی بر سلامت روان افراد تأثیر بگذارند.
تحقیقات متعددی نشان دادهاند که بین هوش هیجانی، باورهای غیرمنطقی و سلامت روان در دبیران ارتباط وجود دارد.
یافتههای کلیدی:
هوش هیجانی و باورهای غیرمنطقی دو عامل مهم هستند که میتوانند بر سلامت روان دبیران تأثیر بگذارند. مداخلاتی که هوش هیجانی را ارتقا میدهد و به دبیران کمک میکند تا باورهای غیرمنطقی خود را شناسایی و به چالش بکشند، میتواند به بهبود سلامت روان و رفاه آنها کمک کند.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.