عنوان |
مطالعه ای بر اقدام پژوهی در آموزش |
سال تهیه : 1403 | تعداد صفحات : 9 |
فرمت فایل : docx | نوع فایل : WORD قابل ویرایش |
کیفیت : طلایی | مناسب : دانشجو |
اقدام پژوهی در آموزش، به منزله مطالعه تکوینی پیشرفت است که معمولاً بوسیله آموزگاران در مدارس انجام می شود. اساساً، اقدام پژوهی فرآیندی مارپیچی است که شامل تحقیق راجع به مسئله، اقدام کردن و حقیقت یابی در مورد نتیجه اقدام می باشد. اقدام پژوهی، آموزگار را قادر می سازد تا مناسب ترین راهبرد را در چارچوب محیط تدریسی خود اتخاذ/ طرح ریزی نماید.
در واقع، اقدام پژوهی برای هر شخصی که خواستار بهبود دادن به عملکرد خویش است؛ یا برای هر گروه یا سازمانی که امید به بهبود عملکرد خویش دارد، مناسب می باشد. در واقعیت امر، اقدام پژوهی بطور گسترده ای در عرصه آموزش بویژه توسط آموزگارانی که آن را برای بهبود دادن به تدریس خود استفاده می کنند، بکار می رود. آموزگاران سراسر جهان، اقدام پژوهی را به عنوان جزئی از تدریس و پژوهش های خود بکار گرفته اند. بدیهی است که اقدام پژوهی انطباق خوبی با مبحث آموزش یافته و برای آموزگاران و دانش آموزان در زمینه تدریس و یادگیری آنها مزایایی را به همراه دارد، چرا که نیاز آموزش را رفع ساخته و بوسیله فرآیند چرخه ای خود زمینه استمرار و تداوم پژوهش را فراهم می سازد. مناسب بودن اقدام پژوهی برای حوزه آموزش در ماهیت، خصوصیات، فرآیند “چرخه های تو در تو” و خصوصیات دیگر آن هویداست. این مقاله کلیه جوانب مربوط به اقدام پژوهی از جمله تعاریف، مزایا، گام ها (یا مراحل)، و نظایر آن را بررسی می کند تا به اهمیت و مزایای اقدام پژوهی برای آموزش پی برده شود.
این تحقیق از روی یک مقاله انگلیسی با همین عنوان تهیه گردیده که فایل مقاله انگلیسی نیز در داخل محصول موجود می باشد. این تحقیق در 9 صفحه به صورت فایل ورد (WORD) قابل ویرایش و PDF تهیه شده و در ادامه نیز تصویر مربوط به یکی از صفحات آن قرار داده شده است:
در عرصه آموزش، آموزگاران و مدیران با این چالش مواجه بوده اند تا راجع به موثریت شیوه های آموزشی پژوهش مبنا که در حال حاضر به منظور بهبود بخشیدن به یادگیری دانش آموزان در کلاس های درس استفاده می شود، مشترکاً به تحقیق بپردازند. آموزگاران تشویق شده اند تا پیرامون داده های دانش آموزان به نحو منسجم و مشارکتی به منظور اطمینان یافتن از موفقیت کلیه دانش آموزان، بدقت تامل نموده و این داده ها را تجزیه و تحلیل نمایند. به منظور رفع چالش هایی که با آن مواجه می باشند، مدارس تشویق شده اند تا با تجدیدساختار سیستم توسعه حرفه ای خود، فرصت هایی برای تحقیقات مشارکتی، تامل دقیق، و گفتگو راجع به آنچه از داده های دانش آموزان بدست می آید را در اختیار اعضای هیات علمی خود قرار دهند.
اقدام پژوهی، یک مدل توسعه حرفه ای است که تحقیقات مشارکتی، تامل دقیق و گفتگو را ترویج می کند. “در چارچوب فرآیند اقدام پژوهی، آموزگاران به مطالعه یادگیری در رابطه با تدریس خود می پردازند.”
خاستگاه اقدام پژوهی در تحقیقات بعمل آمده آشکار نیست اما بطور کلی، کورت لوین به عنوان ” پدر ” اقدام پژوهی شناخته شده است، چرا که برای نخستین بار این عبارت را در مقاله خود راجع به مسائل اقلیت ها بکار برد. کاربرد اقدام پژوهی در نظام آموزشی با جنبش علم در آموزش اواخر قرن نوزدهم که در چارچوب این جنبش، روش علمی در عرصه آموزش بکار گرفته شد و پس از آن، با جنبش انگلیسی آموزگار- پژوهشگر که از مبنای پژوهشی هر نوع تدریس حمایت می کرد، آغاز گردید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.