دانلود پاورپوینت آشنایی با انواع کلاچ در خودروها

عنوان

بررسی انواع کلاچ در خودروها

سال تهیه : 1403 تعداد اسلاید : 96
فرمت فایل : pptx-ppt نوع فایل : پاورپوینت
کیفیت : طلایی مناسب : دانشجویان

در این پاورپوینت که با قالب (تم) زیبا و حرفه ای طراحی شده است به آشنایی با انواع کلاچ در خودروها در 96 اسلاید و به صورت فایل قابل ویرایش پرداخته ایم. در صورت وجود هر گونه مشکل لطفا با بخش پشتیبانی به شماره 09360147484 تماس بگیرید.

پاورپوینت آماده
قیمت دانلود
24,900تومان
توضیحات

انواع کلاچ در خودروها: یک بررسی جامع

کلاچ یکی از اجزای حیاتی خودرو است که وظیفه اتصال و قطع موقت انتقال قدرت از موتور به گیربکس را بر عهده دارد. این قطعه به راننده اجازه می‌دهد تا به آرامی خودرو را حرکت دهد، دنده‌ها را تعویض کند و از سایش بیش از حد قطعات گیربکس جلوگیری کند. در طول سال‌ها، انواع مختلفی از کلاچ‌ ها برای خودروها توسعه یافته‌اند که هر کدام مزایا و کاربردهای خاص خود را دارند.

انواع اصلی کلاچ در خودروها

  1. دیسکی (صفحه‌ای):

    • رایج‌ترین نوع کلاچ در خودروهای سواری است.
    • شامل یک صفحه اصطکاکی بین فلایویل موتور و صفحه فشار است.
    • با فشردن پدال کلاچ، فشار روی صفحه اصطکاکی کاهش یافته و اتصال بین موتور و گیربکس قطع می‌شود.
    • مزایا: ساختار ساده، هزینه تعمیر پایین.
    • معایب: عمر مفید محدود به دلیل سایش صفحه اصطکاکی.
  2. چند صفحه‌ای:

    • از چندین صفحه اصطکاکی تشکیل شده است که در یک محفظه قرار دارند.
    • توانایی انتقال گشتاور بالاتری نسبت به کلاچ دیسکی دارد.
    • در خودروهای سنگین، موتورسیکلت‌ها و خودروهای مسابقه‌ای استفاده می‌شود.
  3. هیدرولیکی:

    • به جای پدال کلاچ از یک سیستم هیدرولیکی استفاده می‌کند.
    • در خودروهای اتوماتیک و برخی از خودروهای دستی با سیستم کلاچ خودکار به کار می‌رود.
    • مزایا: عملکرد نرم‌تر، راحتی بیشتر برای راننده.
  4. الکترومغناطیسی:

    • با استفاده از نیروی الکترومغناطیسی عمل می‌کند.
    • در خودروهای هیبریدی و برقی استفاده می‌شود.
    • مزایا: کنترل دقیق‌تر، امکان برنامه‌ریزی پیچیده.

عوامل موثر در انتخاب نوع آن

  • نوع خودرو: خودروهای سواری، سنگین، مسابقه‌ای، هیبریدی یا برقی.
  • قدرت موتور: این قطعه باید بتواند گشتاور موتور را تحمل کند.
  • نوع گیربکس: دستی، اتوماتیک یا CVT.
  • شرایط کاری: استفاده شهری، جاده‌ای یا مسابقه‌ای.

اجزای اصلی یک کلاچ دیسکی

  • صفحه فشار: نیروی لازم برای فشردن صفحه اصطکاکی را فراهم می‌کند.
  • صفحه اصطکاکی: بین فلایویل و صفحه فشار قرار دارد و اصطکاک لازم برای انتقال قدرت را ایجاد می‌کند.
  • فلایویل: به موتور متصل است و چرخش موتور را به کلاچ منتقل می‌کند.
  • دیافراگم: فنری است که صفحه فشار را به سمت صفحه اصطکاکی فشار می‌دهد.
  • یاتاقان رهاسازی: به پدال کلاچ متصل است و با فشردن پدال، فشار روی دیافراگم را کاهش می‌دهد.

علائم خرابی

  • لغزش: هنگام شتاب‌گیری، دور موتور افزایش می‌یابد اما خودرو شتاب نمی‌گیرد.
  • بوی سوختگی: نشان‌دهنده سایش بیش از حد صفحه اصطکاکی است.
  • دشوار شدن تعویض دنده: به دلیل عدم جداسازی کامل کلاچ.
  • لرزش خودرو هنگام تعویض دنده: به دلیل سایش یا شکستگی فنرهای دیافراگم.

کلاچ

نگهداری

  • تعویض روغن گیربکس به موقع: روغن گیربکس نقش روانکاری قطعات آن را نیز دارد.
  • اجتناب از حرکت با پای روی کلاچ: این کار باعث سایش زودرس صفحه اصطکاکی می‌شود.
  • تعویض به موقع صفحه کلاچ: طبق دستورالعمل کارخانه سازنده.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود پاورپوینت آشنایی با انواع کلاچ در خودروها”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =

آموزش برنامه نویسی

پشتیبانی

ارتباط با ما

  • شماره تماس : 09360147484
  • ایمیل : info@sigmaland.ir

نماد اعتماد الکترونیکی

لوگو طلایی

logo-samandehi
تمامی حقوق مادی و معنوی برای سایت سیگمالند محفوظ است.