عنوان |
تاثیر بازخورد معلم (نوشتاری و کلامی) در ارزشیابی های تکوینی بر خودکارآمدی و میزان استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیم |
رشته : مدیریت | تعداد صفحه : 156 |
فرمت فایل : docx | نوع فایل : word قابل ویرایش |
کیفیت : طلایی | مناسب : دانشجویان |
بازخورد معلم، به عنوان یک عنصر حیاتی در فرآیند یادگیری، شامل اطلاعاتی است که معلم به دانشآموز در مورد عملکرد، پیشرفت و درک او از مطالب درسی ارائه میدهد. این اطلاعات میتواند در قالبهای مختلفی ارائه شود، از جمله بازخوردهای نوشتاری در تکالیف و آزمونها، بازخوردهای کلامی در کلاس درس، و یا بازخوردهای غیرکلامی از طریق زبان بدن و رفتارهای معلم. هدف اصلی بازخورد معلم، نه تنها ارزیابی عملکرد دانشآموز، بلکه هدایت و راهنمایی او به سمت بهبود و پیشرفت در یادگیری است. بازخورد مؤثر باید دقیق، سازنده، متمرکز بر عملکرد و قابل فهم برای دانشآموز باشد، تا بتواند انگیزه، خودکارآمدی و یادگیری خودتنظیم را در او تقویت کند. در واقع، بازخورد معلم پلی است بین آنچه دانشآموز انجام داده و آنچه که باید انجام دهد تا به اهداف یادگیری خود دست یابد.
بدون شک، نظام آموزش و پرورش به عنوان بستری حیاتی برای پرورش استعدادها و شکلدهی به آیندهسازان یک جامعه، همواره در تلاش بوده تا با بهرهگیری از روشها و رویکردهای نوین، فرایند یادگیری را بهینه ساخته و زمینههای رشد و تعالی دانشآموزان را فراهم آورد. در این میان، ارزشیابی به عنوان یکی از ارکان اساسی نظام آموزشی، نقشی بسزا در جهتدهی به فرایند یاددهی-یادگیری ایفا میکند. ارزشیابی تنها به معنای سنجش میزان دانش و اطلاعات کسب شده توسط دانشآموزان نیست، بلکه فرایندی است که با ارائه بازخورد مناسب و سازنده، میتواند به دانشآموزان کمک کند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کرده، مسیر یادگیری خود را بهبود بخشیده و در نهایت، به یادگیرندگانی خودراهبر و مستقل تبدیل شوند. به عبارت دیگر، ارزشیابی تکوینی که به عنوان ارزشیابی برای یادگیری نیز شناخته میشود، با تمرکز بر ارائه بازخوردهای مستمر و هدفمند در طول فرایند یادگیری، به دانشآموزان فرصت میدهد تا به طور فعال در فرایند یادگیری خود مشارکت داشته و با اصلاح و تعدیل روشهای یادگیری خود، به اهداف آموزشی دست یابند. در این راستا، نقش معلم به عنوان تسهیلگر و راهنمای فرایند یادگیری، نقشی کلیدی و تعیینکننده است. معلم با ارائه بازخوردهای دقیق، سازنده و متناسب با نیازهای فردی هر دانشآموز، میتواند انگیزه، اعتماد به نفس و خودکارآمدی دانشآموزان را تقویت کرده و آنها را در مسیر یادگیری خود یاری رساند.
اهمیت بازخورد معلم در فرایند یادگیری زمانی آشکارتر میشود که به تأثیر آن بر خودکارآمدی و استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیم توجه کنیم. خودکارآمدی به باور فرد در تواناییهای خود برای انجام موفقیتآمیز یک تکلیف یا دستیابی به یک هدف خاص اشاره دارد. دانشآموزانی که از خودکارآمدی بالایی برخوردارند، معمولاً با انگیزه بیشتری به یادگیری میپردازند، در مواجهه با چالشها مقاومتر هستند و از راهبردهای یادگیری مؤثرتری استفاده میکنند. بازخورد معلم، به ویژه بازخوردهای مثبت و تشویقآمیز، میتواند به تقویت باور دانشآموزان به تواناییهای خود کمک کرده و در نتیجه، خودکارآمدی آنها را افزایش دهد. علاوه بر این، استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیم، که شامل برنامهریزی، نظارت و ارزیابی فرایند یادگیری توسط خود دانشآموز است، نیز از عوامل مهم در موفقیت تحصیلی به شمار میرود. دانشآموزانی که از این راهبردها به طور مؤثر استفاده میکنند، معمولاً یادگیرندگانی مستقلتر، خودراهبرتر و موفقتر هستند. بازخورد معلم میتواند به دانشآموزان در شناسایی و استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیم کمک کرده و در نتیجه، عملکرد تحصیلی آنها را بهبود بخشد. این بازخوردها میتوانند شامل پیشنهاداتی برای بهبود روشهای مطالعه، راهنمایی در مورد نحوه برنامهریزی و مدیریت زمان، و یا ارائه فیدبک در مورد نحوه ارزیابی و اصلاح فرایند یادگیری باشند. با توجه به اهمیت این موضوع، بررسی دقیق و جامع تأثیر بازخورد معلم در ارزشیابیهای تکوینی بر خودکارآمدی و میزان استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیم، میتواند گامی مؤثر در راستای بهبود کیفیت آموزش و پرورش و ارتقای سطح یادگیری دانشآموزان باشد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.