عنوان |
سنجش بهزیستی تحصیلی (AWBQ) |
سال تهیه : 1404 | تعداد صفحه : 7 |
فرمت فایل : docx | نوع فایل : word قابل ویرایش |
کیفیت : طلایی | مناسب : دانشجویان |
بهزیستی تحصیلی مفهومی است که به پیوند کارکردهای عاطفی و تحصیلی، بهبود رابطه دانشآموز با مدرسه و ایجاد تغییرات موازی پیشرونده در فرد و مدرسه اشاره دارد. این مفهوم توسط تومینین-سوینی و همکاران در سال ۲۰۱۲ توسعه یافته است.
این پرسشنامه در 7 صفحه به صورت فایل ورد (WORD) قابل ویرایش و PDF تهیه شده و دارای 31 پرسش یا گویه در 4 خرده مقیاس شامل ارزش مدرسه، فرسودگی نسبت به مدرسه، رضایتمندی تحصیلی و در آمیزی با کار مدرسه می باشد. این پرسشنامه دارای روایی و پایایی و تفسیر و نمره گذاری می باشد و در ادامه نیز تصویر مربوط به یکی از صفحات آن قرار داده شده است:
در مدل بهزیستی مدرسه، ابعاد مختلف بهزیستی در محیطهای آموزشی مورد بررسی قرار میگیرد. به عنوان مثال، بر اساس الگوی بهزیستی مدرسه، دانشآموزان حضور در مدرسه را به بسیاری از فعالیتهای دیگر ترجیح میدهند. اگرچه کاهش فاصله بین فراگیران و مدرسه عاملی تأثیرگذار بر سازگاری و بهزیستی دانشآموزان محسوب میشود، اما بهبود رابطه فراگیرنده-مدرسه، سازگاری کارکردهای عاطفی-تحصیلی و دستیابی به بهزیستی واقعی نیازمند تغییرات همزمان در فرد و بافت تحصیلی است. از آنجایی که کارکرد تحصیلی در مدل بهزیستی مدرسه به طور کامل دیده نمیشود، نیاز به مطالعات و مفاهیم جدیدی وجود دارد که کارکردهای تحصیلی و عاطفی و همچنین رابطه فراگیرنده-مدرسه و تغییرات مثبت همزمان در فراگیرنده و مدرسه را به صورت مرتبط با یکدیگر معرفی کند. به همین دلیل، مفهوم بهزیستی تحصیلی برای پیوند کارکردهای عاطفی و تحصیلی، بهبود رابطه فراگیرنده-مدرسه و ایجاد تغییرات پیشرونده موازی در فرد و مدرسه توسعه یافت. این محققان بیان کردند که با توجه به نقش مرکزی مدرسه در زندگی نوجوانان و اهمیت پیشرفت تحصیلی در کارکردهای اجتماعی و عاطفی آنان، بهزیستی این گروه سنی در ارتباط با بافت مدرسه و شرایط آموزشی قابل تعریف است.
پرسشنامه بهزیستی تحصیلی (AWBQ) توسط تومینین-سوینی و همکاران در سال ۲۰۱۲ طراحی شده و شامل ۳۱ سؤال و چهار زیرمقیاس اصلی است که اهمیت استفاده از آن را نشان میدهد. این چهار زیرمقیاس عبارتند از: ارزش مدرسه، که میزان ارزش و اهمیتی را که دانشآموز برای مدرسه قائل است، منعکس میکند. این شامل معنای درک شده از فرآیند رفتن به مدرسه، جذابیت، اهمیت و کاربردی بودن نتایج درس خواندن است. فرسودگی نسبت به مدرسه، به خستگی ناشی از پاسخگویی به انتظارات مدرسه، نگرش بدبینانه و احساس عدم کفایت در یادگیری اشاره دارد. در این مفهوم، خستگی و بدبینی هیجانی پیشبینیکنندههای اصلی عدم کفایت تحصیلی هستند. رضایتمندی تحصیلی، نشاندهنده احساس رضایت شخصی از انتخاب مسیر و گزینه تحصیلی برای دستیابی به اهداف فردی است. و در نهایت، درآمیزی با کار مدرسه یا مشارکت در امور مدرسه، که به عنوان یک حالت مثبت و متمرکز ذهن با ویژگیهای صرف انرژی، پایداری توجه و درک مطالب تعریف میشود. استفاده از این پرسشنامه به محققان و متخصصان کمک میکند تا بهزیستی تحصیلی دانشآموزان را ارزیابی کرده و مداخلات مناسبی را برای بهبود آن طراحی کنند. روایی این مقیاس از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی قرار گرفته و سازههای چهارگانه آن تأیید شدهاند.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.