| عنوان |
آشنایی با رویکردهای شناختی و فراشناختی یادگیری |
| سال تهیه : 1404 | تعداد صفحه : 44 |
| فرمت فایل : docx | نوع فایل : word قابل ویرایش |
| کیفیت : طلایی | مناسب : دانشجویان |
رویکردهای شناختی و فراشناختی یادگیری از مهمترین چارچوبهای نظری در روانشناسی تربیتی هستند که بر فرآیندهای ذهنی دخیل در کسب، ذخیرهسازی و بازیابی دانش تأکید دارند. این رویکردها چگونگی پردازش اطلاعات توسط یادگیرنده را بررسی میکنند و درک عمیقی از مکانیسمهای مؤثر در یادگیری مؤثر و هدفمند ارائه میدهند.
این تحقیق در 44 صفحه به صورت فایل ورد (WORD) قابل ویرایش و PDF تهیه شده و در ادامه نیز تصویر مربوط به یکی از صفحات آن قرار داده شده است:
رویکردهای شناختی در یادگیری، فرآیند آموزش را بهعنوان نوعی پردازش اطلاعات در نظر میگیرند و به ساختارهای ذهنی و فرآیندهایی میپردازند که یادگیرنده از طریق آنها دانش جدید را دریافت، سازماندهی و در حافظه خود ذخیره میکند. مفاهیم کلیدی این حوزه شامل حافظه فعال (Working Memory)، حافظه بلندمدت (Long-Term Memory)، توجه، ادراک و رمزگردانی (Encoding) هستند. در این دیدگاه، یادگیری صرفاً پاسخ به محرکهای بیرونی نیست، بلکه یک فعالیت ذهنی فعال است که در آن یادگیرنده از استراتژیهایی برای بهبود درک و یادآوری استفاده میکند. برای مثال، استفاده از روشهایی مانند سازماندهی مطالب، بسط دادن (Elaboration) اطلاعات جدید با اتصال آنها به دانش قبلی، یا تصویرسازی ذهنی از جمله استراتژیهای شناختی هستند که به فرد کمک میکنند اطلاعات را بهطور مؤثرتری در ساختارهای شناختی خود جاسازی کند. هدف نهایی رویکردهای شناختی، روشن کردن این نکته است که چگونه میتوان با بهینهسازی فرآیندهای ذهنی، به یادگیری عمیق و پایدار دست یافت.
در حالی که رویکردهای شناختی به “چگونگی” یادگیری میپردازند، رویکردهای فراشناختی یک گام فراتر میروند و بر “آگاهی و کنترل” فرد بر فرآیندهای شناختی خود تمرکز دارند. فراشناخت (Metacognition) را میتوان بهعنوان “تفکر درباره تفکر” تعریف کرد و شامل دو مؤلفه اصلی است: دانش فراشناختی و تنظیم فراشناختی. دانش فراشناختی به درک فرد از خود بهعنوان یک یادگیرنده (نقاط قوت و ضعف)، وظیفه مورد نظر (سختی و پیچیدگی)، و استراتژیهای مختلفی که میتواند استفاده کند، اشاره دارد. تنظیم فراشناختی شامل فعالیتهای کنترلی است که یادگیرنده قبل، حین و بعد از فرآیند یادگیری انجام میدهد. این فعالیتها شامل برنامهریزی (تعیین اهداف و انتخاب استراتژی)، نظارت (پایش درک در طول یادگیری)، و ارزیابی (سنجش نتایج و تنظیم استراتژیها) هستند. برای مثال، یک یادگیرنده با فراشناخت بالا میداند که کدام روش مطالعه برای یک درس خاص مؤثرتر است، در حین خواندن متوجه میشود که چه زمانی درک او دچار مشکل شده، و سپس آگاهانه سرعت خود را کم کرده یا دوباره متن را مرور میکند. این توانایی برای خودتنظیمی است که یادگیرنده را به فردی فعال، مستقل و کارآمد تبدیل میکند که میتواند بهطور مستمر فرآیند یادگیری خود را بهبود بخشد.
فهرست مطالب:
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.