دانلود شبیه سازی و پیاده سازی مدار رادیو AM در محیط نرم افزار پروتئوس

خلاصه:

در این پروژه، به شبیه سازی و پیاده سازی مدار رادیو AM در محیط نرم افزار پروتئوس پرداخته شده است. در این پروژه، تحلیل بلوکی انجام شده و اجزا داخل مدار نیز با در نظر گرفتن روابط حاکم بر مدار، بررسی شده اند. سپس، سیگنالها در نقاط مختلف رسم گردیده و این مدار با گیرنده سوپرهتروداین در کتاب مخابرات کارلسون، مقایسه گردیده است.

Proteus پروتئوس
قیمت دانلود مقاله
24,000تومان
گزارشکار: دارد (3 صفحه) شبیه سازی : دارد (دو فایل پروتئوس با فرمت pdsprj و workspace)
شرح موضوع

طراحی مدار رادیو AM با پروتئوس

در ابتدا به توضیحاتی کوتاه در زمینه پخش رادیویی AM می پردازیم:

پخش مدولاسیون دامنه (AM)، یک پخش رادیویی است که از روش ارسال مدولاسیون دامنه (AM) استفاده می کند. این روش، نخستین روشی بود که برای ارسال داده های صوتی رادیویی معرفی شد و هنوز در ارسال موج کوتاه، در کُل جهان کارایی دارد (باند AM). همچنین روی موج های کوتاه و طولانی نیز بکار می رود. نخستین آزمایشات روی ارسال AM در اوایل دهه 1900 آغاز شدند. این دوره کمی پس از اختراع گیرنده ها و فرستنده های لوله خلا بوده است. پخش AM برای 30 سال بعد، همچنان روش غالب بود که دوران طلایی رادیو نامیده می شد. این وضعیت ادامه داشت تا موقعی که پخش تلویزیونی در دهه 1950 گسترش یافته و اکثر برنامه هایی که قبلاً در رادیو پخش می شدند وارد تلویزیون شدند. مخاطبان رادیوی AM نیز تحت رقابت رادیوی FM (مدولاسیون فرکانس)، پخش صوتی دیجیتال (DAB)، رادیوی ماهواره ای، رادیوی دیجیتال HD، و پخش اینترنتی بشدت کاهش یافتند. ارسال AM، بیش از FM یا سیگنال دیجیتال، در برابر تداخل آسیب پذیر است. همچنین وفاداری صوتی اش در حد کمتری قرار دارد. لذا پخش های AM، در فرمت های زبان گفتاری، همچون گفتگوی رادیویی، اخبار و ورزش ها تخصص پیدا کردند. فرمت های موسیقی اکثراً به ایستگاه های FM و دیجیتال منتقل شدند.

در ادامه به توضیحات مختصری در مورد این شبیه سازی پرداخته ایم.

در این پروژه، مدار شکل زیر در نرم افزار پروتئوس، پیاده سازی و آنالیز گردیده است:

مدار رادیو AM

این مدار، شامل دو قسمت می باشد. قسمت اول، یک تقویت کننده صوتی بوده وقسمت دوم نیز یک اسیلاتور RF از نوع کولپیتس می باشد. تقویت کننده یا آمپلی فایر صدا، نوعی تقویت کننده الکترونیکی است که سیگنال صوتی کم توان حاصل از ادواتی چون گیرنده رادیویی را به سطحی می رساند که برای راه اندازی در بلندگو و یا هدفون، کافی باشد.

بخش اسیلاتون این مدار شامل ترانزیستور Q2 و ادوات اطراف آن است. مدار تانک شامل سلف L1 و خازن متغیر VC1 است که در محدوده 500 تا 1600 کیلوهرتز قابل تنظیم و پیکربندی می باشد. لازم به توضیح است که ترانزیستور Q2 برای نوسان، مستلزم فیدبک است. این فیدبک با متصل کردن بیس و کلکتور Q2 به بخش مثبت مدار، تامین می گردد. خازن C2، سیگنال را از بیس به بالای L1 کوپل کرده و خازن 100 پیکوفاراد C3 جهت اطمینان حاصل کردن از انتقال نوسانات از کلکتور به امیتر و همچنین بازگشت مجدد نوسانات از مقاومت داخلی بیس امیتر، به بیس ترانزیستور Q2 می‌باشد. مقاومت R6 یکی از مهم ترین ادوات در این مدار می‌باشد که منجر به جلوگیری از اتصال نوسانات به زمین می گردد و همچنین امپدانس ورودی مدار را افزایش می دهد که به بهبود مدار کمک می‌کند.

ترانزیستور Q1 به صورت یک آمپلی فایر RF امیتر مشترک بسته شده و خازن C5 منجر به افزایش بهره تقویت‌کننده می گردد. مقدار مدولاسیون AM را می‌توان از طریق پتانسیومتر (RV1) تنظیم کرد.


نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود شبیه سازی و پیاده سازی مدار رادیو AM در محیط نرم افزار پروتئوس”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 4 =

آموزش برنامه نویسی

پشتیبانی

ارتباط با ما

  • شماره تماس : 09360147484
  • ایمیل : info@sigmaland.ir

نماد اعتماد الکترونیکی

لوگو طلایی

logo-samandehi
تمامی حقوق مادی و معنوی برای سایت سیگمالند محفوظ است.