| عنوان |
مطالعه ای بر اهمیت و نقش مدیریت دانش در تعالی سازمانی |
| سال تهیه : 1404 | تعداد اسلاید : 46 |
| فرمت فایل : ppt-pptx | نوع فایل : پاورپوینت |
| کیفیت : طلایی | مناسب : دانشجویان |
مدیریت دانش فرآیندی استراتژیک برای شناسایی، کسب، ذخیرهسازی، به اشتراکگذاری و بهکارگیری دانش در یک سازمان به منظور افزایش کارایی و نوآوری است. در سوی دیگر، تعالی سازمانی یک رویکرد مدیریتی جامع است که به دنبال بهبود مستمر عملکرد در تمامی جنبههای سازمان و دستیابی به نتایج پایدار برای همه ذینفعان است. بررسی نقش مدیریت دانش در تعالی سازمانی نشان میدهد که دانش به عنوان یک دارایی نامشهود و حیاتی، چگونه میتواند به عنوان موتور محرک سازمانها در مسیر دستیابی به سرآمدی و رقابتپذیری عمل کند.
این پاورپوینت در 46 اسلاید تهیه شده و در ادامه نیز تصویر مربوط به اسلاید شماره 4 آن قرار داده شده است:
در قلب مدلهای شناختهشده تعالی سازمانی، به ویژه مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM)، اهمیت اطلاعات و دانش به وضوح قابل مشاهده است. این مدلها صرفاً بر نتایج مالی متمرکز نیستند، بلکه توانمندسازها را به عنوان عوامل کلیدی موفقیت در نظر میگیرند و مدیریت دانش یکی از این توانمندسازهای بنیادین است. برای مثال، یکی از ارزشهای بنیادین تعالی، «رهبری و ثبات در مقاصد» است که تحقق آن مستلزم آن است که رهبران سازمان، دانش و بینش عمیقی از محیط داخلی و خارجی داشته باشند تا بتوانند چشمانداز و استراتژیهای واقعبینانه تدوین کنند. همچنین، اصل «مدیریت بر مبنای فرآیندها و واقعیتها» نیازمند جمعآوری، تحلیل و تبدیل دادههای خام به دانش کاربردی برای تصمیمگیریهای هوشمندانه است. بدون یک نظام مدیریت دانش کارآمد، سازمانها در تشخیص روندهای کلیدی، درک نیازهای مشتریان و بهینهسازی فرآیندهای داخلی خود با چالش مواجه میشوند و این امر، مسیر تعالی را ناهموار میسازد. در حقیقت، دانش به مثابه سیستم عصبی یک سازمان متعالی عمل میکند که اطلاعات را از بخشهای مختلف دریافت، پردازش و برای اقدام بهینه، دستورهای لازم را صادر میکند.
در ادامه، تصویر مربوط به اسلاید شماره 37 این پاورپوینت قرار داده شده است:
یکی از ارکان اصلی در دستیابی به تعالی، «توسعه و مشارکت کارکنان» و همچنین «توسعه شراکتهای خارجی» است و مدیریت دانش در هر دو حوزه نقشی حیاتی ایفا میکند. تعالی سازمانی بدون توانمندسازی و درگیر کردن فعالانه کارکنان در تمامی سطوح، امری دستنیافتنی است. سیستمهای مدیریت دانش با ایجاد بستری برای یادگیری مداوم، به اشتراکگذاری تجربیات موفق و ناموفق (درسآموختهها) و فراهم کردن دسترسی سریع به اطلاعات و تخصصهای مورد نیاز، کارکنان را برای ایفای نقش مؤثرتر در وظایف خود و مشارکت فعال در فرآیندهای بهبود و نوآوری، توانمند میسازند. از سوی دیگر، در دنیای پیچیده امروز، سازمانها برای موفقیت نیازمند ایجاد و حفظ شراکتهای استراتژیک با تأمینکنندگان، مشتریان و حتی مراکز علمی و پژوهشی هستند. مدیریت دانش با تسهیل فرآیند تبادل اطلاعات و دانش فنی به شیوهای امن و مؤثر، زمینه را برای نوآوری مشترک، بهبود زنجیره تأمین و خلق ارزش افزوده برای تمامی طرفین درگیر فراهم میآورد.
با وجود پذیرش اهمیت نظری مدیریت دانش، بسیاری از سازمانها در عمل با چالش «عدم پیوند مناسب بین فعالیتهای دانشی و اطلاعاتی» روبرو هستند. در بسیاری از موارد، مدیریت اطلاعات (Information Management) که بیشتر بر جنبههای فنی مانند جمعآوری، ذخیرهسازی و پردازش دادههای ساختاریافته متمرکز است، به صورت مجزا از مدیریت دانش (Knowledge Management) که با دانش ضمنی، تجربیات، خلاقیت و فرهنگ سازمانی سروکار دارد، دیده میشود. این جداسازی منجر به ایجاد سیلوهای اطلاعاتی میشود که در آن، دادهها و اطلاعات ارزشمند به دانش کاربردی و عملیاتی تبدیل نمیشوند و در نتیجه، تأثیرگذاری محدودی بر تصمیمگیریها و عملکرد سازمان دارند. برای دستیابی به تعالی واقعی، سازمانها باید رویکردی یکپارچه اتخاذ کنند؛ رویکردی که در آن سیستمهای اطلاعاتی به عنوان زیرساخت فنی برای مدیریت دانش عمل کرده و فرآیندهای دانشی، این اطلاعات را غنیسازی، معنادار و برای استفاده در راستای اهداف استراتژیک سازمان، آماده میسازند. غلبه بر این چالش مستلزم نگاهی کلنگر از سوی رهبران، بازطراحی فرآیندها با محوریت دانش و ترویج فرهنگی است که در آن، ارزش اصلی نه در انباشت اطلاعات، بلکه در به اشتراکگذاری و استفاده هوشمندانه از آن برای خلق نتایج برجسته و پایدار نهفته است.
فهرست مطالب:
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.