دانلود پایان نامه نقش طرحواره های ناسازگار اولیه در پیش بینی رفتارهای پرخطر دانش آموزان

عنوان

ارزیابی نقش طرحواره های ناسازگار اولیه در پیش بینی رفتارهای پرخطر دانش آموزان

رشته : مدیریت تعداد صفحه : 136
فرمت فایل : docx نوع فایل : word قابل ویرایش
کیفیت : طلایی مناسب : دانشجویان

این پایان نامه در مورد نقش طرحواره های ناسازگار اولیه در پیش بینی رفتارهای پرخطر دانش آموزان می باشد که در 136 صفحه و به صورت فایل ورد قابل ویرایش تهیه شده است. در صورت وجود هر گونه مشکل لطفا با بخش پشتیبانی به شماره 09360147484 تماس بگیرید.

پایان نامه روانشناسی
قیمت دانلود
62,300تومان
توضیحات

نقش طرحواره های ناسازگار اولیه در پیش بینی رفتارهای پرخطر دانش آموزان

طرحواره های ناسازگار اولیه (Early Maladaptive Schemas – EMS) ساختارهای شناختی عمیق و ثابتی هستند که در دوران کودکی شکل می گیرند و بر نحوه تفکر، احساس و رفتار افراد در طول زندگی شان تأثیر می گذارند. این طرحواره ها می توانند منفی و ناسازگار باشند و منجر به مشکلات روانشناختی و رفتاری شوند.

تحقیقات نشان داده است که بین طرحواره های ناسازگار اولیه و رفتارهای پرخطر در دانش آموزان رابطه ی معناداری وجود دارد. دانش آموزانی که دارای طرحواره های ناسازگار اولیه هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات زیر قرار دارند:

  • سوء مصرف مواد: این دانش آموزان ممکن است از مواد مخدر و الکل برای مقابله با احساسات منفی مانند غم، خشم و اضطراب استفاده کنند.
  • رفتارهای جنسی پرخطر: این دانش آموزان ممکن است درگیر روابط جنسی زودهنگام یا بدون محافظت شوند.
  • رفتارهای ضداجتماعی: این دانش آموزان ممکن است درگیر پرخاشگری، دزدی یا وندالیسم شوند.
  • مشکلات تحصیلی: این دانش آموزان ممکن است در تمرکز، یادگیری و تکمیل تکالیف خود مشکل داشته باشند.
  • مشکلات سلامت روان: این دانش آموزان ممکن است در معرض خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه و سایر مشکلات سلامت روان قرار داشته باشند.

عوامل زیر می توانند در شکل گیری طرحواره های ناسازگار اولیه نقش داشته باشند:

  • تجربیات دوران کودکی: سوء استفاده، غفلت، طلاق و سایر تجربیات آسیب زا می تواند منجر به شکل گیری طرحواره های ناسازگار اولیه شود.
  • سبک فرزندپروری: والدینی که مستبد، سهل انگار یا غیرقابل پیش بینی هستند، می توانند در شکل گیری طرحواره های ناسازگار اولیه در فرزندان خود نقش داشته باشند.
  • عوامل ژنتیکی: شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برخی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به طرحواره های ناسازگار اولیه هستند.

مداخلات برای دانش آموزانی که دارای طرحواره های ناسازگار اولیه هستند:

  • درمان شناختی رفتاری (CBT): CBT می تواند به دانش آموزان کمک کند تا طرحواره های ناسازگار اولیه خود را شناسایی و چالش کنند و الگوهای تفکر و رفتار سالم تری را توسعه دهند.
  • درمان مبتنی بر طرحواره: این نوع درمان به طور خاص بر تغییر طرحواره های ناسازگار اولیه متمرکز است.
  • حمایت اجتماعی: داشتن روابط حمایتی با والدین، معلمان، دوستان یا یک درمانگر می تواند به دانش آموزان در مقابله با طرحواره های ناسازگار اولیه و کاهش خطر رفتارهای پرخطر کمک کند.

پیشگیری از طرحواره های ناسازگار اولیه:

  • والدین می توانند با ارائه یک محیط امن، محبت آمیز و ثبات برای فرزندان خود به پیشگیری از طرحواره های ناسازگار اولیه کمک کنند.
  • همچنین می توانند با فرزندان خود در مورد احساسات شان به طور آزادانه و صادقانه صحبت کنند و به آنها مهارت های مقابله ای سالم را آموزش دهند.
  • معلمان نیز می توانند با ایجاد یک محیط حمایتی در کلاس درس و شناسایی دانش آموزانی که در معرض خطر هستند، به پیشگیری از طرحواره های ناسازگار اولیه کمک کنند.

پیش بینی رفتارهای پرخطر

با شناسایی و درمان طرحواره های ناسازگار اولیه، می توان به دانش آموزان کمک کرد تا الگوهای رفتاری سالم تری را توسعه دهند و خطر ابتلا به مشکلات روانشناختی و رفتاری را در آنها کاهش داد.

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “دانلود پایان نامه نقش طرحواره های ناسازگار اولیه در پیش بینی رفتارهای پرخطر دانش آموزان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =

آموزش برنامه نویسی

پشتیبانی

ارتباط با ما

  • شماره تماس : 09360147484
  • ایمیل : info@sigmaland.ir

نماد اعتماد الکترونیکی

لوگو طلایی

logo-samandehi
تمامی حقوق مادی و معنوی برای سایت سیگمالند محفوظ است.