عنوان |
ارزیابی ارتباط بین مسئولیت پذیری و کمال گرایی با جهت گیری هدف در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان |
رشته : مدیریت | تعداد صفحه : 108 |
فرمت فایل : docx | نوع فایل : word قابل ویرایش |
کیفیت : طلایی | مناسب : دانشجویان |
دانشجویان به عنوان آیندهسازان جامعه، نقشی محوری در توسعه و پیشرفت کشور ایفا میکنند. موفقیت تحصیلی و عملکرد آنها در دانشگاه، میتواند زمینهساز ورود آنها به عرصههای مختلف شغلی و اجتماعی شده و در نهایت، بر سرنوشت جامعه تاثیر بگذارد. در این میان، عوامل متعددی میتوانند بر انگیزش، تلاش و عملکرد دانشجویان تاثیرگذار باشند. دو مورد از این عوامل، که در این پژوهش مورد بررسی قرار میگیرند، مسئولیتپذیری و کمالگرایی هستند.
مسئولیتپذیری به عنوان یک خصیصه شخصیتی، به معنای تعهد و پاسخگویی فرد در قبال وظایف و تعهدات خود است. دانشجویان مسئولیتپذیر، وظایف محوله را به نحو احسن انجام میدهند، به تعهدات خود پایبند هستند و در قبال نتایج کار خود پاسخگو میباشند.
کمالگرایی نیز به عنوان یک الگوی رفتاری، به تمایل فرد به انجام بینقص و بدون نقص کارها اشاره دارد. دانشجویان کمالگرا، استانداردهای بسیار بالایی برای خود تعیین میکنند و در تلاش برای رسیدن به این استانداردها، از هیچ تلاشی فروگذار نمیکنند.
جهتگیری هدف نیز عاملی دیگر است که میتواند بر انگیزش و عملکرد دانشجویان تاثیر بگذارد. جهتگیری هدف به نیتها و انگیزههای افراد در انجام فعالیتها اشاره دارد. دانشجویانی که جهتگیری هدف تسلطی دارند، بر یادگیری و تسلط بر دانش و مهارتها تمرکز میکنند، در حالی که دانشجویانی که جهتگیری هدف عملکردی دارند، بیشتر به دنبال کسب نمرات بالا و قضاوت مثبت دیگران از عملکرد خود هستند.
رابطه پیچیده ای بین مسئولیت پذیری، کمال گرایی و جهت گیری هدف در دانشجویان وجود دارد. در حالی که این مفاهیم ممکن است در نگاه اول متمایز به نظر برسند، اما در واقع با یکدیگر تعامل دارند و بر انگیزه، عملکرد و رفاه تحصیلی دانشجویان تأثیر می گذارند.
مسئولیت پذیری به معنای پاسخگویی نسبت به اعمال و تعهدات خود است. دانشجویان مسئولیت پذیر وظایف خود را جدی می گیرند، به موقع کار خود را انجام می دهند و از تعهدات خود پیروی می کنند.
کمال گرایی تمایل به تلاش برای دستیابی به کمال در همه چیز است. دانشجویان کمال گرا استانداردهای بالایی برای خود تعیین می کنند و دائماً در تلاشند تا عملکرد خود را بهبود بخشند.
جهت گیری هدف به نیت ها و انگیزه های یک فرد برای دستیابی به اهداف اشاره دارد. دانشجویان دارای جهت گیری هدف، اهداف روشنی برای تحصیلات خود دارند و برای رسیدن به آنها تلاش می کنند.
تحقیقات نشان داده است که بین مسئولیت پذیری و جهت گیری هدف رابطه مثبتی وجود دارد. دانشجویان مسئولیت پذیر به احتمال زیاد اهداف تحصیلی روشنی دارند و برای رسیدن به آنها تلاش می کنند. آنها همچنین به احتمال زیاد در کلاس درس شرکت می کنند، تکالیف خود را به موقع انجام می دهند و در امتحانات عملکرد خوبی دارند.
رابطه بین کمال گرایی و جهت گیری هدف پیچیده تر است. برخی تحقیقات نشان داده اند که بین کمال گرایی و جهت گیری هدف رابطه مثبتی وجود دارد، به این معنی که دانشجویان کمال گرا به احتمال زیاد اهداف تحصیلی روشنی دارند و برای رسیدن به آنها تلاش می کنند. با این حال، تحقیقات دیگر نشان داده اند که بین کمال گرایی و جهت گیری هدف رابطه منفی وجود دارد، به این معنی که دانشجویان کمال گرا ممکن است به دلیل ترس از شکست، انگیزه کمتری برای دنبال کردن اهداف خود داشته باشند.
همچنین شایان ذکر است که انواع مختلفی از کمال گرایی وجود دارد. کمال گرایی سالم با انگیزه و تلاش برای دستیابی به اهداف همراه است، در حالی که کمال گرایی ناسالم با اضطراب، افسردگی و عزت نفس پایین مرتبط است.
به نظر می رسد که رابطه بین مسئولیت پذیری، کمال گرایی و جهت گیری هدف در دانشجویان تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله شخصیت، تجربیات و محیط آنها باشد. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که این سه مفهوم به طور کلی با انگیزه، عملکرد و رفاه تحصیلی دانشجویان مرتبط هستند.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.