عنوان |
آشنایی با رویکردهای شناختی و فراشناختی یادگیری |
سال تهیه : 1403 | تعداد صفحه : 47 |
فرمت فایل : docx | نوع فایل : word قابل ویرایش |
کیفیت : طلایی | مناسب : دانشجویان |
این تحقسق در مورد موضوع مروری بر رویکردهای شناختی و فراشناختی یادگیری می باشد که برای شما دانشجویان آماده کرده ایم.
رویکردهای شناختی به مطالعه فرایندهای ذهنی مانند درک، حافظه، یادگیری و حل مسئله میپردازد. در زمینه یادگیری، این رویکرد به بررسی چگونگی رمزگذاری، ذخیره و بازیابی اطلاعات در ذهن میپردازد. به عبارت دیگر، رویکرد شناختی به این سوال پاسخ میدهد که مغز ما چگونه اطلاعات جدید را دریافت کرده، پردازش کرده و در حافظه ذخیره میکند. فراشناختی یادگیری یک گام فراتر رفته و به آگاهی و کنترل فرد بر فرایندهای شناختی خود میپردازد. این رویکرد به این سوال پاسخ میدهد که فرد چگونه از فرایندهای شناختی خود آگاه است و چگونه میتواند آنها را برای یادگیری بهتر مدیریت کند. فراشناخت شامل دانش فرد از خود، وظیفه و استراتژیهای یادگیری است.
راهبردهای شناختی ابزارهایی هستند که برای تسهیل فرایندهای شناختی مانند درک، حافظه و حل مسئله استفاده میشوند. این راهبردها شامل تکنیکهایی مانند خلاصهنویسی، نمودارسازی، پرسشگری، ارتباط دادن مطالب جدید با اطلاعات قبلی و تمرین فعال میشود. با استفاده از راهبردهای شناختی، فرد میتواند اطلاعات را بهتر سازماندهی، درک و به خاطر بسپارد.
راهبردهای فراشناختی به فرد کمک میکنند تا بر یادگیری خود نظارت داشته باشد و از راهبردهای شناختی مناسب در موقعیتهای مختلف استفاده کند. این راهبردها شامل تعیین هدف، برنامهریزی، نظارت بر پیشرفت، ارزیابی و اصلاح استراتژیها میشود. با استفاده از راهبردهای فراشناختی، فرد میتواند یادگیری خود را موثرتر و کارآمدتر کند.
اهمیت رویکردهای شناختی و فراشناختی در یادگیری بسیار زیاد است. با آگاهی از چگونگی کارکرد مغز و استفاده از راهبردهای شناختی و فراشناختی، افراد میتوانند یادگیری خود را بهبود بخشیده و به نتایج بهتری دست یابند. این رویکردها به ویژه برای دانشآموزان و دانشجویانی که میخواهند یادگیری عمیق و پایدار داشته باشند، مفید است.
در نهایت، رویکردهای شناختی و فراشناختی به ما کمک میکنند تا یادگیرندگان فعال و خودانگیختهای باشیم. با استفاده از این رویکردها، ما میتوانیم بر یادگیری خود کنترل داشته باشیم و به طور مستقل به دانش و مهارتهای جدید دست پیدا کنیم.
فهرست مطالب:
مقدمه
تعريف راهبردهاي يادگيري
راهبردهاي شناختي
راهبردهاي تكرار يا مرور
روش ها و راهکارهاي راهبردهاي تکرار
راهبرد بسط و گسترش معنايي
روشها و تاكتيكهاي گسترش معنايي
راهبرد سازمان دهي
روشها و راهكارهاي سازماندهي
راهبردهاي فراشناختي
دانش ويژه راهبرد
دانش راهبرد اسنادي
تفاوتهاي جنسي در استفاده از راهبرد
راهبردهاي يادگيري و رشد
الگوي پيشنهادي تنظيم فعاليتها و راهبردهاي يادگيري
پيشينه عملي تحقيق
پژوهشهاي خارجي
پژوهشهاي داخلي
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.