دانلود پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون

عنوان

پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون

سال تهیه : 1402 تعداد صفحه : 8
فرمت فایل : docx نوع فایل : WORD قابل ویرایش
کیفیت : طلایی مناسب : دانشجویان

این پرسشنامه در مورد استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون است که در 3 صفحه و به صورت PDF گردآوری شده است. همچنین فایل کامل تر آن نیز در 8 صفحه به صورت فایل WORD و PDF در داخل بسته قرار داده شده است. در صورت وجود هر گونه مشکل لطفا با بخش پشتیبانی به شماره 09360147484 تماس بگیرید.

پرسش نامه آماده
قیمت دانلود
19,000تومان
توضیحات

پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون

پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون (2000)، یکی از پرسشنامه های استاندارد بوده و شامل مولفه های درگیر شدن و مشارکت در کار؛ سازگاری، انطباق پذیری، ماموریت یا رسالت می باشد. این پرسشنامه شامل 36 سوال است و در جدولی جداگانه نیز به چگونگی تخصیص یافتن سوالات پرسشنامه به متغیرهای تحقیق یا همان مولفه های ذکر شده در بالا، پرداخته شده است. این پرسشنامه در 3 صفحه تنظیم شده و در ادامه نیز تصویر مربوط به صفحه اول آن قرار داده شده است:

فرهنگ سازمانی دنیسون

فرهنگ سازمانی به عنوان مجموعه ای از اعتقادات، ارزش‌ ها، نگرش‌ ها و رفتارهای مشترکی که در سازمان وجود دارد تعریف می‌ شود. این عوامل می‌ توانند تاثیر بسزایی در عملکرد و موفقیت مجموعه داشته باشند. بنابراین، ارزیابی و تحلیل فرهنگ سازمانی می‌ تواند به سازمان کمک کند تا نقاط قوت و ضعف خود را در این زمینه شناسایی کند و استراتژی‌های مناسب برای توسعه فرهنگ سازمانی بهینه را پیاده سازی کند.

لازم به توضیح است که فایل کامل تر و 8 صفحه ای این پرسشنامه در قالب فایل WORD و PDF نیز تهیه شده و در ادامه نیز تصویر مربوط به بخشی از آن قرار داده شده است:

نمره گذاری پرسشنامه

استانداردها

1. مشارکت: این عامل نشان می دهد که در مجموعه، آیا کارکنان به احساس مالکیت و مشارکت در تصمیم گیری‌ ها و فعالیت های سازمانی دارند یا خیر. این عامل نشان دهنده این است که آیا سازمان به کارکنان خود اجازه می دهد تا نقش فعالی در تصمیم‌گیری ها را داشته باشند و آیا ارزش های شرکت پذیری و تعامل در مجموعه ترویج می شود یا خیر.

2. پذیرش تغییر: این مورد نشان می دهد که آیا مجموعه به تغییرات و نوآوری های جدید پذیرش دارد یا خیر. این عامل نشانگر این است که آیا مجموعه به محیط خارجی و تغییرات بازار و فناوری توجه می کند و آمادگی لازم برای پذیرش تغییر را دارد یا خیر.

3. انطباق: این عامل نیز نشان می‌دهد که آیا سازمان، توانایی تطبیق با محیط خارجی و تغییرات مختلف را دارد یا خیر و نشانگر این است که آیا سازمان قادر به تغییر استراتژی ها، ساختارها و فرآیندهای خود بر اساس شرایط جدید است یا خیر.

4. اثربخشی: این نیز نشانگر این است که آیا سازمان در دستیابی به اهداف خود موفق است یا خیر و نشانگر این است که آیا سازمان قادر است به طور مستمر عملکرد خود را بهبود بخشد و از فرصت های موجود در بازار بهره برداری کند یا خیر.

دنیسون

استانداردهای فرهنگ سازمانی با ارزیابی این چهار عامل، به سازمان کمک می کنند تا نقاط قوت و ضعف خود را در زمینه فرهنگ سازمانی شناسایی کند و استراتژی های مناسب برای توسعه بهینه آن را پیاده سازی نماید. این استاندارد به مجموعه کمک می کند تا با ارتقای فرهنگ سازمانی، عملکرد و موفقیت خود را بهبود بخشد و رقابت پذیری بالاتری در بازار داشته باشد.

فرهنگ سازمانی یک مفهوم چند بُعدی و چالش برانگیز در مدیریت سازمان ها است که تأثیر عمیقی بر عملکرد و موفقیت آنها دارد. این مفهوم به عنوان یک سیستم از ارزش ها، باورها، عقاید، تعهدات، نیازها، ترجیحات و نهادها شناخته می شود که توسط اعضای یک سازمان اتخاذ و تعمیم داده می‌ شود. در ادامه به برخی از جنبه های مهم آن پرداخته خواهد شد:

1. ارزش ها و اصول: ارزش ها و اصول اساسی سازمان تعیین کننده ای برای فرهنگ سازمانی هستند. این ارزش ها معمولاً در اسنادی در قالب نمادهای سازمانی بیان می شوند و به اعضای سازمان راهنمایی می کنند.

2. تشویق به همکاری: فرهنگ سازمانی می تواند تشویق به همکاری و تیم ورزی کند. در سازمان هایی با فرهنگ تیمی نیز، همکاری و اشتراک دانش تشویق می شوند.

3. انعطاف پذیری: برخی سازمان ها از فرهنگ انعطاف پذیری برخوردارند و تغییرات و نوآوری را تشویق می کنند. این انعطاف پذیری می تواند رشد و تعالی سازمان را تسهیل کند.

4. تعهد به کیفیت: برخی سازمان ها، فرهنگی از تعهد به کیفیت بالا دارند و تلاش می کنند تا محصولات یا خدمات با کیفیت بیشتری ارائه دهند.

5. تعهد به تنوع: فرهنگ سازمانی می تواند تعهد به تنوع و احترام به تفاوت های فردی و فرهنگی را ترویج کند.

6. رهبری و الگوسازی: رهبران نقش مهمی در شکل دهی به فرهنگ سازمانی دارند. آنها با عملکرد و رفتارهای خود، مدل هایی برای دیگر اعضا ایجاد می کنند.

7. انعکاس در ساختار و سازمان دهی: ساختار سازمانی و سازماندهی نیز به عنوان بخشی از فرهنگ سازمانی در نظر گرفته می شوند. به عبارت دیگر، چگونگی اجرای ارزش ها و اصول در سازمان توسط ساختار و سازمان دهی موثر تأثیر می پذیرد.

8. ارتباط با مشتریان و عموم: فرهنگ سازمانی می تواند تأثیر زیادی بر روابط با مشتریان و جامعه داشته باشد. سازمان هایی با فرهنگ مشتری محور به ارائه خدمات بهتر و توجه به نیازهای مشتریان متمایل هستند.

در نهایت، فرهنگ سازمانی نقش بسیار مهمی در ایجاد هویت و شخصیت سازمانی دارد و می تواند به عنوان یکی از ابزارهای استراتژیک مدیریتی مورد استفاده قرار گیرد. ایجاد و تقویت مناسب آن می تواند به رشد و پایداری سازمان کمک کند و به عضویت و رضایت کارکنان نیز افزوده شود.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی دنیسون”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 8 =

آموزش برنامه نویسی

پشتیبانی

ارتباط با ما

  • شماره تماس : 09360147484
  • ایمیل : info@sigmaland.ir

نماد اعتماد الکترونیکی

لوگو طلایی

logo-samandehi
تمامی حقوق مادی و معنوی برای سایت سیگمالند محفوظ است.