دانلود پرسشنامه ارزیابی استرس شغلی هلریگل و اسلوکام

عنوان

استرس شغلی هلریگل و اسلوکام

سال تهیه : 1402 تعداد صفحه : 4
فرمت فایل : docx نوع فایل : word (ورد) قابل ویرایش
کیفیت : طلایی مناسب : دانشجویان

در این پرسشنامه به بررسی استرس شغلی هلریگل و اسلوکام به صورت ورد قابل ویرایش پرداخته ایم. در صورت وجود هر گونه مشکل لطفا با بخش پشتیبانی به شماره 09360147484 تماس بگیرید.

پرسش نامه آماده
قیمت دانلود
5,800تومان
توضیحات

استرس کاری هلریگل و اسلوکام (HSE) چیست؟

استرس شغلی هلریگل و اسلوکام (HSE) یک مدل است که برای تحلیل و اندازه‌ گیری استرس کاری در محیط کار استفاده می‌ شود. این مدل توسط دو روانشناس به نام‌های Robert Karasek و Tores Theorell در سال 1990 ارائه شده است.

مدل HSE بر اساس دو عامل اصلی، کنترل شغلی (job control) و تقابل شغلی-خانوادگی (job demands-resources)، استرس شغلی را تحلیل می‌ کند.

 کنترل شغلی: این عامل نشان دهنده حداقل وجود منابع کنترلی است که یک فرد در محیط کار دارد. اگر فرد بیشترین کنترل را بر روی وظایف خود داشته باشد، استرس کمتری تجربه خواهد کرد. اما اگر فرد کمترین سطح کنترل را داشته باشد، استرس بیشتری را تجربه خواهد کرد.

تقابل شغلی-خانوادگی: این عامل نشان می‌ دهد که در چه میزان نیازها و فشارهای شغلی با منابع و حمایت‌ های خانوادگی تعادل دارند. اگر فشارها و نیازهای شغلی بیشتر از منابع و حمایت خانوادگی باشد، استرس شغلی بالاتر خواهد بود.

با ترکیب این دو عامل، مدل HSE چهار نوع استرس شغلی را شناسایی می‌ کند:

1. استرس فعال-فعال: در این نوع استرس، فرد هم با سطح بالای کنترل شغلی و هم با فشارهای بالای شغلی مواجه است. این نوع استرس معمولاً در شغل‌ های پرفشار و با مسئولیت بالا رخ می‌ دهد.

2. استرس فعال-غیرفعال: در این نوع استرس، فرد با سطح بالای کنترل شغلی و فشارهای کمتری در شغل مواجه است. این نوع استرس معمولاً در شغل‌ های کم فشار و با کنترل بالا رخ می‌ دهد.

3. استرس غیرفعال-فعال: در این نوع استرس، فرد با سطح کمتری از کنترل شغلی و فشارهای بالای شغلی مواجه است. این نوع استرس معمولاً در شغل‌ های با فشار بالا و کنترل کم رخ می‌ دهد.

4. استرس غیرفعال-غیرفعال: در این نوع استرس، فرد هم با سطح کمتری از کنترل شغلی و هم با فشارهای کمتری در شغل مواجه است. این نوع استرس معمولاً در شغل‌ های با فشار کم و کنترل کم رخ می‌ دهد.

استرس شغلی

با تحلیل و اندازه‌گیری استرس شغلی بر اساس مدل HSE، سازمان‌ ها می‌ توانند اقدامات مناسبی را برای کاهش استرس شغلی و بهبود رضایت شغلی و عملکرد کارکنان خود اتخاذ کنند.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دانلود پرسشنامه ارزیابی استرس شغلی هلریگل و اسلوکام”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + هشت =

آموزش برنامه نویسی

پشتیبانی

ارتباط با ما

  • شماره تماس : 09360147484
  • ایمیل : info@sigmaland.ir

نماد اعتماد الکترونیکی

لوگو طلایی

logo-samandehi
تمامی حقوق مادی و معنوی برای سایت سیگمالند محفوظ است.